چکیده:
زمینه: در زمینه تربیت اخلاقی ،نظریه ای می تواند کامل وبی نقص باشد که آگاه به خصایص و ویژگی های انسان وجهان باشد. اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه جعفری برپایه قرآن ومکتب اهل بیت می باشد که هدف پژوهش حاضر نیز بر مفهوم و مولفّه های تربیت اخلاقی از دیدگاه علاّمه جعفری به منظور ارائه الگوی تربیت اخلاقی است.
نتیجه گیری: نتایج حاصله حاکی از آنست که اصول وروش های تربیت اخلاقی شامل حیات معقول، اندیشه ورزی وتعقّل، تقویت اعتقادات در تربیت اخلاقی، تقویت اعتقادات در تربیت اخلاقی، جایگاه تشویق و تنبیه در تربیت اخلاقی، بهره مندی از اندیشه های والا ، مسئولیت پذیری در تربیت اخلاقی ، خلاقّیت یابی و پرورش آن و توجّه به ارزشها و فرهنگ جامعه می باشد. در مکتب اخلاقی می بایست اصلی ترین هدف تربیت انسان های متفّکر، محقّق، پیشرو، عالم، متدیّن، متخّلق و آراسته به فضایل اخلاقی برای رسیدن به بصیرت، سعادت و جامعۀ صالح در شئون فردی و اجتماعی باشد که دستیابی به غایت اصیل زندگی انسانی یعنی قرب الی الله و تخلّق به اخلاق الله را دربر خواهد داشت.
Background: In the field of moral education, a theory can be complete and flawless that is aware of the characteristics and features of man and the world. The principles and methods of moral education from the perspective of Allameh Jafari are based on the Qurchr('39')an and the Ahl al-Bayt school.
Conclusion: The results indicate that the principles and methods of moral education include rational life, thinking and reasoning, strengthening beliefs in moral education, strengthening beliefs in moral education, the place of encouragement and punishment in moral education, benefiting from high ideas, responsibility Acceptability in moral education is to find creativity and nurture it and pay attention to the values and culture of society. In the moral school, the main goal should be to train thinking, researching, progressive, worldly, religious, creative and adorned human beings with moral virtues in order to achieve insight, happiness and a righteous society in individual and social affairs, which is to achieve the ultimate goal of life. It will include closeness to God and creation in the morality of God.