چکیده:
شیعهستیزی در عصر حاضر شکل جدیدی به خود گرفته و رویدادهای گستردهتری را نسبت به گذشته رقم زده است. لذا ضروری است گونهها، علل و ماهیت آن، خصوصاً با هدف بررسی فرآیندبودن یا برنامهبودن شیعهستیزی معاصر بررسی، و به این پرسشها پاسخ داده شود که: انواع شیعهستیزی جدید و علل آن کداماند؟ آیا شیعهستیزی جدید فرآیندی طبیعی در ادامه شیعهستیزی تاریخی است یا برنامهای فراتر از آن است؟ یافتههای این پژوهش، با روش برهان انّی (بهرهگیری از دادههای معلولی برای کشف و توصیف علت) و استفاده ضمنی از تحلیل گفتمان، حاکی از این است که شیعهستیزی در مجموع به دو گونه شیعهستیزی دیرینه (تاریخی) و جدید (معاصر) تقسیم میشود و شیعهستیزی جدید را باید در دو قسم بیرونی (بیرون دنیای اسلام) و درونی (درون دنیای اسلام) دانست. شیعهستیزی معاصر بیرونی بیشتر برنامه است تا فرآیند، ولی شیعهستیزی معاصر درونی فرآیند بلندمدتی است که در شیعهستیزی دیرینه (تاریخی) ریشه دارد، اما در عصر حاضر تحت مدیریت شیعهستیزی بیرونی (برنامهای) در آمده است.
Anti-Shiism has taken on a new form in the present age and has caused more widespread events than in the past. Therefore, it is necessary to study its types, causes and nature, especially with the aim of examining whether the contemporary anti-Shiism is a process or not, and to answer the questions: What are the new types of anti-Shiism and its causes? Is the new anti-Shiism a natural process in the continuation of historical anti-Shiism or is it a plan beyond that? The findings of this study, with the method of Enni Argument (using causal data to discover and describe the cause) and the implicit use of discourse analysis, indicate that anti-Shiism is generally divided into two types, long-standing (historical) and modern (contemporary). The new anti-Shiism should be considered in two types: external (outside the Islamic world) and internal (inside the Islamic world). Contemporary external anti-Shiism is more of a program than a process, but contemporary internal anti-Shiism is a long-term process that is rooted in long-standing (historical) anti-Shiism, and is now managed by external (planned) anti-Shiism.