چکیده:
صحنه های شکار و ترسیم تسلط انسان بر جانوران از جمله نقوش محبوب و مطرح دوران باستان است که بر مهرهای ایلامی حک شده اند. تحلیل و تفسیر این تصاویر بازگوکننده پیام های نمادینی است که اندیشه و باورهای مردم این دوره را آشکار می کند. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل نقوش صحنه های شکار در آثار مهرهای ایلامی از ۳۰۰۰ تا ۷۰۰ ق.م. باتوجه به امر مقدس است. برای تحلیل و تفسیر اثر مهرها از روش آیکونوگرافی استفاده شد. برای بررسی صحنه های شکار تعداد ۳۴ اثر مهر به صورت هدفمند گزینش شد که با روش آماری و ثبت اطلاعات در نمودار فراوانی مورد بررسی قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات این نتیجه به دست آمد: نقوش صحنه های شکار در اثر مهرهای ایلامی دارای مفاهیمی چون شکار برای خوراک و پوشاک، شجاعت در میدان نبرد، دفاع از مالکیت انسان بر گله ها، بازگوکننده بروج فلکی، تسلط بر آن حیوان در دنیای واقعی، دریافت قدرت های آن جانور و انتقال آن به انسان، نمادهایی از خدایان و حیوانات متعلق به آنهاست. این صحنه ها، صحنه هایی از امر قدسی را می نمایند. زیرا عمل شکار، امری مقدس، و میدان شکار، کارزاری الوهی است.
Scenes of hunting and drawing human domination over animals are engraved on Elamite seals; those are among the popular motifs of ancient ear. The analysis and interpretation of these images reflect the symbolic messages that reveal the thoughts and beliefs of the people of this period. The purpose of this study is to investigate and analyze the patterns of hunting scenes in the impress of Elamite seals from 3000 to 700 BC according to the sacred. Iconography method is used to analyze and interpret the impress of seals. A total of 34 the impress of seals were selected among hunting scenes which was examined by statistical method and recording information in many diagrams. This result was obtained after analyzing the information: The motifs of hunting scenes by Elamite seals have the following meanings: Hunting for food and clothing, bravery on the battlefield, human defense of herd ownership, recounting the constellation, dominating that animal in the real world, receiving the animal's powers and transmitting it to humans, symbols of the gods and animals belonging to them. These scenes show scenes of the sacred. Because the act of hunting is sacred, and the hunting ground is a divine battlefield.
خلاصه ماشینی:
com@mohamadhasani٦٨ تاريخ دريافت : ٩٩/٣/٢٧ تاريخ پذيرش ٩٩/٦/٢١ چکيده صحنه هاي شکار و ترسيم تسلط انسان بر جانوران از جمله نقوش محبوب و مطرح دوران باستان است که بر مهرهاي ايلامي حک شده اند.
پس از تجزيه و تحليل اطلاعات اين نتيجه به دست آمد: نقوش صحنه هاي شکار در اثر مهرهاي ايلامي داراي مفاهيمي چون شکار براي خوراک و پوشاک، شجاعت در ميدان نبرد، دفاع از مالکيت انسان بر گله ها، بازگوکننده بروج فلکي، تسلط بر آن حيوان در دنياي واقعي، دريافت قدرت هاي آن جانور و انتقال آن به انسان ، نمادهايي از خدايان و حيوانات متعلق به آنهاست .
براين اساس نگارنده اين سوال اساسي را مطرح ميکند: نقوش صحنه هاي شکار در اثر مهرهاي ايلامي، چه مفاهيمي را نمايان ميسازند؟ مباني نظري طبيعت براي انسان باستاني همواره پر از راز و رمز و دروازه کشف و شهود به دنياي خدايان بوده است .
در اين مقاله ٣٤ تصوير از آثار مهرهايي که صحنه هاي 2-Pierre Amiet 3-Glyptique Susienne des origines a l'epoque des Perses Achéménides 4-La Glyptique Mésopotamienne Archaïque 5-Collon 6-Roach 7-The Elamite Cylinder Seal Corpus, c.
پيکره هاي خدايان در ايلام باستان هميشه با کلاه شاخدار نشان داده ميشد و شاخ هايي که به ديوار خارجي معابد نصب شده نيز تاييدي بر رابطه نمادين آن بناها با جهان ديگر است (مجيدزاده ، ١٣٧٠: ٥٥).
آيا ترسيم اين صحنه تنها نمايش نبرد دو موجود است يا بيان کننده موضع ١٥٢ ديگري ميتواند باشد؟ نقش مايه نبرد شير و گاو داراي چندان محبوبيتي بود که به وسيله سلسله هاي بعدي نيز مورد تقليد قرار گرفت و بارها در حجاريها و نقاشيها به نمايش گذاشته شد.