چکیده:
عایت مساوات و برابری بین اصحاب دعوا در هنگام قضاوت به دلیل فطرت عدالت جوی انسانها و برپایی تعالیم ادیان الهی بر فطرت پاک بشر، همواره مورد تایید مذاهب مختلف نیز قرار گرفته است. بعد از ظهور و پیدایش انقلابهای جدید در تاریخ جهان، دادگستری عادلانه اغلب جز خواستههای مشروع انقلابیون شمرده شده است و با پیدایش حکومتهای جدید مبتنی بر قانون اصول دادگستری عادلانه و ازجمله اصل محاکمه توسط قاضی مستقل و بیطرف در قوانین ملل مختلف گنجانده شد و پس از آن شهرتی جهانی یافته است. دین اسلام در چهارده قرن پیش اصل فوق الذکر را به رسمیت شناخته است و برای آن ارزش والا قائل شده است در کشور ما ایران پس از بروز اندیشه های قانون خواهی وارد قانون اساسی و متون مدون قانونی گردید. هدف از این مقاله مبانی مرتبط با استقلال قاضی و امنیت قضایی قضات است که ببنیم روند قانونگذاری در مورد این اصل چگونه است و چه راه هایی و مکانیسم هایی را برای حفظ این اصل پیش بینی نموده اند.
خلاصه ماشینی:
بخش دوم: بررسی و تحلیل استقلال قضايي و امنیت قضایی قضات در اسلام منظور از اجراي عدالت آن است كه اختلاف ميان افراد و همچنين منازعات افراد بر طبق قواعد و اصولي كه قبلاً تدوين يافته است مورد رسيدگي و صدور حكم قرار گيرد مسئوليت مزبور به عهده دار كساني است كه از استقلال قضايي بهره مند بوده بتواند بدون نگراني و هراس از فشارهاي بيروني و رهايي از اسارت و قيد و بندهاي دروني وظيفه خود را انجام دهند.
با توجه به اينكه اولين انتصاب در مورد قضاوت منصوب شدن حضرت علي از طرف پيامبر به اين امر مهم بود و نخستين دستوري كه از طرف پيامبر راجع به امر قضاوت صادر شد اين بود كه حضرت فرمودند در برخورد با دو طرف دعوي بي طرفي كامل را رعايت كند و به سخنان هر دو دقيق گوش دهد و بر طبق كتاب خدا و گفتار و كرداري كه از پيامبر به ياد دارد حكم كند بعد از پيامبر اكرم انتخاب قضات توسط خلفا صورت ميگرفت اما اين به معني اجراي دستورات خليفه نبوده قاضي بر اساس مقتضيات قضايي حكم ميكرد و هيچ كس حتي خليفه حق نداشت در حكم قاضي دخالت كند.
اگر دستوري و حكمياز قضات صادر شد هيچ فردي حق جوسازي در روزنامهها و نطق ها را در بين مردم ندارد تضعيف قوة قضائيه به صلاح نيست بايد قوة قضائيه را تقويت كرد بخش سوم: بررسی نهاد قضايي امنیت قضایی قضات و اصول اساسي استقلال قوه قضاييه استقرار عدالت عاليترين، اصيلترين و پايدارترين هدف يك اجتماع است.