چکیده:
ثیبوبت و بکارت در برخی روایات در موضوع دلیل اخذ شده و با نظر به ابهاماتی که در فهم این دو واژه در میان واژهشناسان و به تبع آن فقیهان حاصل شده است، ضرورت بررسی این دو واژه روشن میشود. چالش اصلی در این مسئله، معیار تشخیص بکارت و ثیبوبت است؛ یعنی در چه صورت دختر باکره از عنوان بکارت خارج میشود و ثیّب به شمار میآید و احکام فقهیاش تغییر میکند. با توجه به کاربرد واژة «بکر» و بهویژه ثیّب در سؤالات راویان، لزوم فهم معنای لغوی و عرفی این دو واژه و اهمیت بررسی اینکه آیا معیار ثیبوبت از دیدگاه شرع، همان معیار لغوی است یا نه، روشن میشود. اقوال لغویان در معنای بکر و ثیّب، متفاوت است و به تبع، بسیاری از فقها که معیار شرعی در این دو واژه را همان معنای لغوی میدانند، دچار اختلافنظر شدهاند. به نظر میرسد با تحلیل دیدگاه لغویان میتوان به معنای اصلی این دو واژه پی برد تا معانی دیگر به همین معنای اصلی بازگردد. همچنین با بررسی ابواب گوناگون روایی میتوان فهمید که هرچند در بیشتر مسائل فقهی، معیار لغوی موردپذیرش شرع است؛ ولی در خصوص مسئلة اذن ولیّ در ازدواج باکره، چند دسته روایت وجود دارد که جمع بین آنها، دیدگاه شرع را متفاوت از عرف قرار میدهد.
Since Non virginity and virginity have been designated in some Iransmission on the subject ground of reason, and regarding the ambiguities in understanding these two terms among the terminologists and consequently the jurisprudents, the necessity of examining these two words is crucial. Regarding this issue, the criterion for distinguishing virginity and Non virginity is highlighted as the main objective of the present study. It aims to elaborate that in which case the virgin girl is excluded from the title of virgin; hence considered to be as a Sayyeb and subsequently the jurisprudential verdicts allocated to her will change. Considering the application of the word "virgin", and especially Non virginity in the narrator's queries, the present study not only intends to emphasize the necessity to understand the literal and conventional meaning of these two terms, but also aims to highlight the importance of examining whether the criterion of Non virginity from law perspective is the same as the lexical criterion or not. The ideas of lexicologists is different regarding the meanings of virgin and Sayyeb; consequently, many jurists who regard literal meaning as the religious standard for these two terms have ended in disagreement. It seems that by analyzing the viewpoint of lexicologists one can understand the real meaning of these two words in order to refer other meanings to this same real meaning. Moreover, by examining narratives from various dimensions, one can find that although in most jurisprudential issues, lexical criterion is accepted by law, on the issue of the permission of the guardian for marriage of a virgin, there are multiple categories of narratives, the combination of which makes the religious outlook to be different from the conventional custom.
خلاصه ماشینی:
در رابطه با موضوع پژوهش ميتوان پرسش هاي بسياري طرح کـرد؛ ماننـد اينکـه آيـا صرف ازبين رفتن پردة بکارت ، رافع عنوان بکر است يا بايد ازالۀ پردة بکارت بـا نزديکـي و دخول حاصل شود؟ آيا با ازالۀ پردة بکارت در ضـمن دخـول نامشـروع نيـز عنـوان ثيبوبـت پديد ميآيد و مثلا ولايت ولي در ازدواج چنين دختري ساقط ميشود يـا حتمـا بايـد ازالـۀ بکارت در ازدواج و توسط شـوهر انجـام شـود؟ آيـا دخـول در دبـر، موجـب زوال وصـف بکارت است يا نه ؟ دختراني که مادرزاد فاقد پردة بکـارت انـد يـا بـه سـبب عـواملي غيـر از دخول ، مثل ورزش ، عمل جراحي، خودارضايي و ورود شيء خـارجي، پـردة بکارتشـان از بين ميرود، باکره و دوشيزه به شمار ميآيند يا ثيب و بيوه ؟ اگر دخول صورت گيرد، ولـي به سبب حلقوي و ارتجاعي بودن پردة بکارت ، آسيبي به آن وارد نشـود، چنـين زنـي بـاکره است يا ثيب و بيوه ؟ هرچند پرسش هاي فراواني در اين مسئله مطرح شده ؛ اما ميتـوان همـۀ آنها را به يک پرسش اصلي بازگرداند که چگونه و با چه شرايطي، دختـر بـاکره از وصـف بکارت خارج ميشود، ثيب و بيوه به شمار ميآيد و احکام فقهي او تغيير ميکند؟ اين مسئله در عبارات فقها به شـکل واحـدي نيامـده اسـت .