چکیده:
با سقوط رژیم شاه تحقق هنجارهای ایدئولوژیک در زندگی روزمره، دستورکار رهبران نظام جدید بود. موفقیت این دگرگونی به نحوۀ پذیرش مردم بستگی داشت، به عبارتی نیازمند مشروعیت بود. بر این اساس، هدف پژوهش بررسی این پرسش اکتشافی است که تحولات زندگی روزمره چه تأثیری بر الگوی مشروعیت سیاسی در دو دهه نخست پس از پیروزی انقلاب داشته است؟ برای پاسخ از روش کیفی آمیخته استفاده شده که به دلیل اکتشافی بودن به طرح فرضیه نیاز ندارد. دادهها به ما نشان دادهاند که زندگی روزمره از سه مرحلۀ تنوع، یکدستی و تقابل ایدئولوژیک بین پدیدههای معمولی و سیاست رسمی عبور کرده است که با سه وضعیت سیاست یعنی تنوع نیروهای فعال، یکدستی نیروهای سیاسی و نهایتاً تلاش حاشیهنشینها برای بازگشت به فعالیت آشکار سیاسی همراستاست. نتیجۀ این بررسی نشان میدهد که زندگی روزمره از محملی برای پیروزی انقلاب به محملی برای شکلگیری تعارضهای بنیادین بین نظم سیاسی با اعضای عادی جامعه تبدیل شده است و به همین دلیل، تحول الگوی مشروعیت سیاسی از تسلط الگویی متلون به الگویی واحد و سپس به الگوهای متنوع را در پی داشته است که تا امروز تداوم دارد.
After the Fall of shah’s regime, the very first measurement of the political leaders under the new political regime was realization of the ideological norms in the daily life. The Success of this shift depended on people’s reactions; In other words, it needed legitimacy. Accordingly, the present article aimed to investigate about this question: what influence have had the transformations of everyday life on the paradigm of Political legitimacy during the first two decades of the Revolution? For answering the mentioned question, we used the mix qualitative method that did not need any hypothesis. The finding reveled that daily life of the people came through three levels: pluralism, unification, and confrontation between ordinary phenomena and official politics. That means, three situations could be observed: the diversity of the active forces in the revolutionary political government, the unity of the political forces and ideological adversary, and ultimately the endeavor of the marginalized forces to return to the political activity. In conclusion, daily life which was a dynamic to the victory of the revolution have altered to a place for formation of the fundamental conflicts between the current political order and the people.