چکیده:
از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ دﯾﻦ اﺳﻼم ﯾﮏ دﯾﻦ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﻣﺤﻮر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ دﯾﻦ ﮐﺎﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻫﻤﻪ ﺣﻮزهﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺳﯿﺎﺳﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺣﺮﻓﯽ ﺑﺮای ﮔﻔﺘﻦ دارد و ﺑﻪ ﻣﺜﺎل ﺑﺮﺧﯽ ادﯾﺎن دﯾﮕﺮ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﺣﻮزه ﺧﺼﻮﺻﯽ ﻧﯿﺴﺖ. در زﻣﯿﻨﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻓﻘﻬﺎی اﺳﻼم ﺑﺎ اﺟﺘﻬﺎد ﺧﻮد ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ در ﻣﻮرد ﺣﮑﻮﻣﺖ در دﯾﻦ اﺳﻼم ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻪ اﻧﺪ. ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎ، ﻧﻈﺮﯾﻪ وﻻﯾﺖ اﻧﺘﺼﺎﺑﯽ ﻋﺎﻣﻪ ﻓﻘﯿﻬﺎن اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮ آن ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺑﺎ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی دوﻟﺖ ﻣﺪرن ﺑﭙﺮدازﯾﻢ و وﺟﻮه اﻓﺘﺮاﻗﺎت و اﺷﺘﺮاﮐﺎت ﻧﻈﺮﯾﻪ وﻻﯾﺖ اﻧﺘﺼﺎﺑﯽ ﻓﻘﯿﻬﺎن و ﻧﻈﺮﯾﺎت دوﻟﺖ ﻣﺪرن را ﺑﻪ ﺑﺤﺚ ﺑﮕﺬارﯾﻢ.
خلاصه ماشینی:
مقایسه تطبیقی نظریه ولایت انتصابی عامه فقیهان با نظریه های دولت مدرن حسن آرایش 1 ، مرتضی باقری 2 ، مجید خسروی زاده 3 1 دانشجوی دکتری مسائل ایران دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول) 2 کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد 3 کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران چکیده از آنجا که دین اسلام یک دین شریعت محور می باشد به عبارت دیگر دین کاملی است که در همه حوزههای زندگی انسانها سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حرفی برای گفتن دارد و به مثال برخی ادیان دیگر محدود به حوزه خصوصی نیست.
3. مبنای مشروعیت دراین جا این سوال مطرح می شود که تصمیمات دولت برای افراد جامعه از چه لحاظ و به چه طریقی برای مردم الزام آور می شود؟ ماکس وبر جامعه شناس قرن نوزدهم و بیستم معتقد ایست که سه نوع مشروعیت وجود دارد: کاریزماتیک، عقلانی و سنتی، بنظر دکتر سروش این تئوری یک تئوری مدرن می باشد و اگر بخواهیم نظریه های دولت اسلامی را بر اساس این نوع مشروعیت بسنجیم در واقع آن را از جای خود خارج کرده ایم و یک ناهم زمانی در اینجا رخ می دهد برای همین بهتر است مشروعیت دولت در نظریه ولایت انتصابی فقیهان را براساس الگوی زیر مورد بررسی قرار دهیم اگرچه براساس الگوی وبر دولت در این نظریه جز مشروعیت از نوع سنت قرار می گیرد.