چکیده:
پژوهش حاضر با دو هدف انجام شد: سنجش تاثیر کمالگرایی معنوی/مذهبی بر شاخصهای سلامت روانی و تاثیر کمالگرایی معنوی/مذهبی بر ابعاد کمالگرایی غیرمعنوی/غیرمذهبی. جامعۀ آماری پژوهش شامل جمعیت عمومی شهر تهران بود. از میان این جامعه، 370 نفر (148 مرد، 159 زن) بهصورت داوطلب در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. از شرکتکنندگان خواسته شد مقیاسهای کمالگرایی معنوی/مذهبی (SRPS; Besharat 2018)، سلامت روانی (MHI-28; Veit & Ware 1983)، عواطف مثبت و منفی (PANAS; Watson et al. 1988) و کمالگرایی چندبعدی تهران (TMPS; Besharat 2007) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد که کمالگرایی معنوی/مذهبی بر بهزیستی روانشناختی، عواطف مثبت و کمالگرایی خودمحور تاثیر مثبت معنادار و بر درماندگی روانشناختی، عواطف منفی و کمالگرایی جامعهمحور تاثیر منفی معنادار دارد (001/0p <). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کمالگرایی معنوی/مذهبی در کل 70درصد واریانس مربوط به متغیرهای پژوهش را تبیین میکند که بیشترین سهم مربوط به بهزیستی روانشناختی بود. بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان کمالگرایی معنوی/مذهبی را یکی از تعیینکنندههای سلامت روانی دانست. یافتههای پژوهش، همچنین وجود بعد جدیدی از کمالگرایی، یعنی کمالگرایی معنوی/مذهبی را متمایز از ابعاد کمالگرایی غیرمعنوی/غیرمذهبی تایید میکنند.
The present study had two purposes: investigating the impact of spiritual/religious perfectionism on psychological health indices and investigathmg the impact of spiritual/religious perfectionism on dimensions of perfectionism. The statistical population of the study consisted of general population living in Tehran. Among the statistical population, 307 individuals (148 men, 159 women) participated in the present study as volunteers. All participants were asked to complete Tehran completed Spiritual/Religious Perfectionism Scale (SRPS; Besharat 2018), Mental Health Inventory (MHI-28; Veit & Ware 1983), Positive and Negative Affects Schedule (PANAS; Watson et al. 1988), and Tehran Multidimensional Perfectionism Scale (TMPS; Besharat 2007). The results revealed a significant positive influence of spiritual/religious perfectionism on measures of psychological well-being, positive affects, and self-oriented perfectionism, as well as a significant negative influence of spiritual/religious perfectionism on measures of psychological distress, negative affects, and socially prescribed perfectionism (p <.001). Results of regression analyses revealed that 70% of variance of the research variables explained by spiritual/religious perfectionism with the largest portion for psychological well-being. It can be concluded that spiritual/religious perfectionism is one of the determinants of psychological health. The findings also may support a new dimension of perfectionism, spiritual/religious perfectionism, separate from nonspiritual/nonreligious perfectionism.
خلاصه ماشینی:
هر یک از این ابعاد ممکن است سلامت و بیماری فرد را در دو جهت مثبت (بهزیستی بیشتر) یا منفی (درماندگی بیشتر) تحت تأثیر قرار دهند (Ballew, Hannum, Gaines, Marx & Parrish 2012; Koenig 2009; Liu, Schieman & Jang 2011; Unantenne, Warren, Canaway & Manderson 2013).
شناسایی متغیرهای روانشناختی، مخصوصاً متغیرهای شخصیتی، مرتبط با سلامت و بیماری موردتوجه پژوهشگران حوزههای روانشناسی و سلامت بوده است (Akrama, Ellis, Myachykov, Chapman & Barclay 2017; Besharat 2002, 2004, 2009, 2018; Besharat, Asadi, & Gholamali Lavasani 2016, 2017; Besharat & Shahidi 2010; Besharat, Taheri, & Gholamali Lavasani 2016; Cha 2016; Chen, Hewitt & Flett 2017; Erozkan 2016; Flett, Besser & Hewitt 2015; Hosseini, Besharat, & Jahed 2016; Sherry, Sherry, Hewitt, Mushquash & Flett 2015).
یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر فرایند تحقق و تکمیل معنویت/مذهب و سلامت معنوی/مذهبی، کمالگرایی معنوی/مذهبی (spiritual/religious perfectionism) است؛ متغیری که در سایه سنگین رویکردهای آسیبشناختی به کمالگرایی (Burns; 1980; Pacht 1984; Frost, Marten, Lahart, & Rosenblate 1990; Frost, Heimberg, Holt, Mattia, & Neubauer 1993; Freud 1926; Hollender 1978; Hewitt & Flett a1991; Hewitt & Flett b1991; besharat 2002, 2004, 2009; Besharat & Shahidi 2010) و البته تمرکز بر استانداردهای صرفاً وجودی و غیرمعنوی/غیرمذهبی (nonspiritual/nonreligious) نظریههای کمالگرایی، نادیده گرفته شده است.
روایی همگرا (convergent) و تشخیصی (افتراقی) (discriminant) مقیاس کمالگرایی معنوی/مذهبی از طریق اجرای همزمان مقیاس استحکام من (Ego Strength Scale (ESS)) (ESS; Besharat 2016)، مقیاس سلامت روانی (Mental Health Inventory (MHI)) (MHI-28; Besharat 2008; Veit & Ware 1983) و فهرست عواطف مثبت و منفی (Positive and Negative Affect Schedule (PANAS)) (PANAS; Watson, Clarke, & Tellegen 1988) محاسبه شد و مورد تأیید قرار گرفت.