چکیده:
از عقود مهم در شرع، «عقد ازدواج» است که برای آن شرایط و موانعی در نظر گرفته شده است؛ به این معنا که شارع اجازة انعقاد این عقد را در هر زمانی نداده است. یکی از زمانهایی که عقد ازدواج باطل بوده، و افزون بر حکم وضعی، دارای حرمت تکلیفی نیز میباشد، عقد در حال احرام است. فقیهان بر این باورند که چنانچه این عقد با علم به حرمت منعقد گردد، افزون بر حکم وضعی بطلان، حرمت ابدی نیز میآورد. به این معنا که طرفین نمیتوانند پس از خروج از احرام و محل شدن دوباره با هم ازدواج کنند. در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، پس از بررسی و طرح دیدگاههای گوناگون، دربارة حرمت ابدی، به بررسی و تحلیل ادلة حرمتآوری عقد در حال احرام پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که این ادله از اتقان برخوردار نیستند و توانایی اثبات چنین حرمتی را ندارند و عدم حرمتآوری ابدی ازدواج در حال احرام، مطابق با اصل اولیه جواز میباشد.
One of the important contracts in sharia is marriage, for which conditions and obstacles have been considered, in the sense that the sharia has not allowed the conclusion of this contract at any time. One of these times when the marriage contract is void, and in addition to the status quo, it also has the obligatory sanctity, the marriage contract is in ihram. In this regard, the jurists believe that if this contract is concluded with the knowledge of sanctity, in addition to the obligatory sanctity and the ruling of invalidity, it also brings eternal sanctity in the sense that the parties cannot leave the ihram and relocate. Get married. In this research, with a descriptive-analytical method, after examining and proposing various views about eternal sanctity, he has examined and analyzed the reasons for sanctifying a contract in ihram and has reached the conclusion that these evidences are not convincing and They do not have the ability to prove such eternal dignity. Therefore, the non-perpetual sanctity of marriage in ihram is in accordance with the original principle of permission, which is proven.