چکیده:
تأملاتی فقهی در سن ولوج روح در جنین با تأکید برآیات قرآنچکیدهولوج روح در جنین، سرآغاز دمیده شدن روح الهی در کالبد نباتی انسان است که به لحاظ حقوقی منشأ آثار مهمی میباشد. از این رو پرداختن به سن ولوج روح در جنین که موضوع برخی احکام شرعی نیز قرار گرفته است، و مداقه در اقوال فقها ضروری به نظر میرسد. مشهور فقها سن ولوج روح در جنین را 4 ماهگی میدانند. اما نسبت به پنج ماهگی و شش ماهگی نیز نظریاتی در این خصوص موجود است. نگارنده در این مقاله که به شیوهی تحلیلی و توصیفی میباشد ضمن بررسی ادله همه اقوال، نظریه شیخ مفید را مبنی بر ولوج روح در شش ماهگی قوی دانسته و با استناد به نکات تفسیری آیات12- 14 سوره مؤمنون در مورد مراحل خلقت، رأی شیخ را اقرب به واقع میداند.
abstractJurisprudential Meditations in the Age of the Spirit in the Fetus with Emphasis on Qur'anic Revelations The insoul of spirit into the fetus is the beginning of the inhalation of the divine spirit in the human body, Which is legally the source of important works. Therefore, it is necessary to address the age of insoul of spirit into the fetus, That has been the subject of some religious law as well, and the scrutiny of the jurists seems necessary. Famous jurisprudents consider the age of the insoul of spirit into the fetus to be 4 months old. But there are opinions about five and six months. In this descriptive-analytical essay, the author, while examining the arguments of all subjects, considers Sheikh Mofid's theory of the insoul of spirit into the fetus to be strong at six months And by referring to the interpretative points of verses 12-14 of Surat al-Mumounon on the stages of creation, he brings the Sheikh's vote is close to reality..
خلاصه ماشینی:
ازاین رو، سزاواراست نخست روشن شود که مراد از ولوج روح درقرآن ، روایات ومنابع فقهی چیست ؟ ثانیا چگونه میتوان تشخیص داد که ولوج روح تحقق یافته یاخیر؟ وآیاحد زمانی برای آن وجود دارد؟با توجه به اینکه قرآن کریم همواره یک منبع اصلی جهت تحقیق و پژوهش در کلیه امور زندگی میباشد و این معجزه الهی همراه با روایات میتواند به عنوان معیاری متقن و جامع جهت سنجش حقیقت این موضوع بکار میرود، و از آنجا که بحث پیرامون روح و تبیین آن مختلف است و چندین آیه به این موضوع پرداخته اند، در این مقاله که به روش تحلیل و توصیفی میباشد، نظرات مفسران و علمای شیعه ، همچنین دیدگاه نگارنده در خصوص زمان دمیدن روح درجنین ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مراجعه به احادیث و روایات فقهی پیرامون این موضوع از جمله مواردی بود که در این مقاله به آن پرداخته شد.
در میان فقها در مورد زمان دمیدن روح (ولوج روح در جنین ) آرا و نظرات متفاوتی وجود دارد، که در ادامه مقاله ذکر خواهند شد، آنچه که موجب اختلاف نظر فقها در این زمینه شده است روایاتی است که آنان بدان استناد کرده اند، در هر روایات ، مدت زمان مراحل خلقت انسان متفاوت بیان شده است ، به طور کلی در این مورد چند دسته از روایات وجود دارد: دسته اول مدت هر مرحله را ٤٠ روز تعیین کرده است ؛ به عنوان نمونه روایتی آورده میشود: مُحَمَّدُْ بنُ یحْیی عَنْ أَحْمَدَْ بنِ مُحَمَّدٍ وَ عَِلی بنُِ إْبرَاهِیمَ عَنْ أَِبیهِ جَمِیعاً عَنِِ اْبنِ مَحْبُوبٍ عَنِِ اْبنِ رَِئابٍ عَنْ زُرَارَٔەَ عَنْ أَِبی جَعْفَرٍ عَلَیهِ اَلسَّلاَمَُ قال َ«َفَتصِلُ اَلنُّطْفَۀُِ إَلی اَلرَّحِمِ فََترَدَّدُِ فیهِ أَرَْبعِینَ یوْماًُ ثمََّ تصِیرُ عَلَقَۀً أَرَْبعِینَ یوْماًُ ثمََّ تصِیرُ مُضْغَۀً أَرَْبعِینَ یوْماًُ ثمََّ تصِیرَُ لحْماًَ تجْرِی ِفیهِ عُرُوقٌ مُشَْتِبکَۀٌ ؛ زراره گوید: امام باقر علیه السّلام فرمود:نطفه وارد رحم میشود و چهل روز همواره در حال دگرگونی است ، سپس به مدّت چهل روز تبدیل به «علقه »(خون بسته ) میگردد، آن گاه به مدّت چهل روز تبدیل به «مضغه »(چیزی شبیه گوشت جویده شده ) میشود.