چکیده:
گفتمان، اصطلاحی است که برای نمونههای کاربرد زبان و چگونگی تاثیر آن بر مخاطب، اعم از زبانی که ایجاد ارتباط میکند یا واحدهای زبانی بزرگتر چون مصاحبه و مکالمه و متن و... به کار برده میشود. با این تفاسیر تبلور گفتمان به شکلهای گوناگونی صورت میپذیرد؛ گاهی یک متن سخنرانی، گاهی رمان و گاهی نمایشنامه یا فیلمنامه و... با این رسالت گفتمان، به نظر میرسد که در بعضی از متنون به خصوص رمانها، به خاطر شرایط و نوع ساختار جملات میتوان دو یا چند گونه گفتمان را قائل شد. در پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی محتوا انجام شده، سعی برآن بوده تا ابتدا به تعریف گفتمان پرداخته شود و سپس با توجه به ویژگیهای سبکی رمان لحظههای سکسکه از احمد اکبرپور، گفتمان نمایشی آن نیز مورد بررسی قرار گیرد. یافتهها حاکی از آن است که سبک بارز این رمان، طنز است و به لحاظ ساختاری به نمایشنامه و فیلمنامه نیز نزدیک است. به طوری که اگر نویسنده نوع نمایشنامه و فیلمنامه را به جای رمان برای بیان ایدئولوژی خود انتخاب میکرد، باز هم در ایجاد گفتمان موفق بود. از طرفی متن رمان میتواند به عنوان یک فیلمنامه خوب در زمینه جنگ تحمیلی و معرفی آن به مخاطب نوجوان باشد.
Discourse is a term used for examples of language usage and how it affects the audience, including the language of communication, or larger linguistic units such as interviews, conversations, texts, etc. Therefore, discourse manifests in a variety of forms. Sometimes it manifests as a lecture, sometimes a novel, and sometimes as a play or script, and the like. With this mission of discourse, it appears that in some of the texts, especially novels, two or more types of discourse can be distinguished due to the circumstances and the type of sentence structure. The present descriptive-analytical study tried to first define the discourse and then to examine dramatic discourse with respect to the stylistic characteristics of the novel of Hiccup Moments by Ahmad Akbarpour. The findings indicate that the obvious style of the novel is satyre and is structurally close to a play or screenplay, so that if the author has chosen the play and screenplay forms instead of the novel to express his ideology, he would have been still successful.
خلاصه ماشینی:
تحليل گفتمان دراماتيک با رويکرد سبک شناسي لايه اي در رمان لحظه هاي سکسکه احمد اکبرپور 1 سميه آروند دانشجوي دکتري گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي،واحد بوشهر،بوشهر ،ايران سيد احمد حسيني کازروني ٢(نويسنده مسئول ) استاد گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي،واحد بوشهر،بوشهر ،ايران 3 سيدجعفر حميدي استاد گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي،واحد بوشهر،بوشهر ،ايران 4 محمدرضا شهبازي استاديار گروه هنرهاي نمايشي دانشگاه آزاد اسلامي،واحد بوشهر،بوشهر ،ايران تاريخ دريافت : ٩٨/٧/١٤ تاريخ پذيرش : ٩٨/١٠/١١ چکيده ١.
در پژوهش حاضر که به روش توصيفي- تحليلي محتوا انجام شده ، سعي برآن بوده تا ابتدا به تعريف گفتمان پرداخته شود و سپس با توجه به ويژگيهاي سبکي رمان لحظه هاي سکسکه از احمد اکبرپور، گفتمان نمايشي آن نيز مورد بررسي قرار گيرد.
لايه ي گفتمان دراماتيک اگرچه کلان لايه ي دراماتيک را براي متن نمايشي در نظر ميگيرند اما در اين پژوهش رمان «لحظه هاي سکسکه » نيز بر اساس همين گفتمان و سطوح اش مورد بررسي قرار ميگيرد.
گستره مکاني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} گستره مکاني در بررسي جنبه ادراکي اين روايت به عنوان يک سبک نشان داده ميشود و نويسنده با بهره گيري از لهجه هاي مختلف ضمن به تصويرکشيدن جنگ و حضور همه ي مردم ايران در آن ، شخصيت اصلي را از شيراز انتخاب کرده و سعي دارد تا با استفاده از لهجه او دست به ساخت طنز بزند و رمان را براي مخاطب پرکشش کند.