چکیده:
موانع ازدواج اموری است که عدم آنها در نکاح شرط است و وجود آنها مانع صحت نکاح میباشد. هر زنی به حسب طبیعت و فطرت ، صلاحیت ازدواج دارد و میتواند محل عقد ازدواج واقع گردد، اما نسبت به مرد معین ممکن است صلاحیت برای ازدواج نداشته و محل عقد واقع نگردد. یعنی ممکن است ازدواج مرد معین با او جایز و صحیح باشد و ممکن است حرام و نامشروع باشد و این حرمت و عدم جواز ممکن است ابدی و دائمی یا موقت باشد؛ بنابراین اسباب تحریم زنان ممکن است موبد یا موقت باشد. موانع (محرمات ) ابدی، مواردی است که زن هیچ گاه نسبت به کسی که بر او حرام است حلال نمیگردد؛ چون صفت موجب تحریم ، از صفاتی است که ملازم با زن بوده و از او زائل نمیگردد؛ مانند خویشاوندی نسبی. مواردی که موجب حرمت ابدی است به سه دسته تقسیم میگردد: قرابت (نسب )؛ مصاهره ؛ رضاع . موانع (محرمات ) موقت ، منظور زنانی هستند که سبب تحریم آنها دائمی نبوده بلکه موقت است و زن بر مرد مادامی که این صفت یا حالت را دارد حرام میباشد و وقتی این صفت یا حالت تغییر کند و سبب تحریم زائل شود، زن بر مرد حلال میگردد؛ مانند زن شوهردار که اگر شوهرش او را طلاق دهد یا فوت کند به دیگران حلال میشود. محرمات موقت (موانع موقت ) عبارتند از شوهر داشتن ، در عده بودن زن ، اختلاف دین ، داشتن ٤ زن ، جمع بین محارم ، لعان ، مطلقه به طلاق سوم نسبت به شوهرش .
Barriers of marriage (Inviolable ordinances) are matters lack of which stand as conditions for marriage and if they exist, they stop true marriage. Every woman as to her nature is qualified for marriage and she can marry a man, but she might not be suitable for marrying a certain man. It means that it might be permissible or unlawful (haram) for a given man to marry her; this unlawfulness might happen to last forever or for a short period of time; therefore, tools of illegalizing women for marriage might be permanent or transient. Permanently inviolable ordinances are the cases that a woman never becomes halal to a man who have been haram to her because the haram-based attribute is one of the attributes that remains indispensable to her such as relative kinship. Matters leading to permanent haram are divided into three categories: Kinship, kindred of marriage, foster relationship. Transiently inviolable ordinances go for women who are not permanently haram but temporarily and woman stays haram to a man as long as she carries the haram-based attribute. When the attribute changes and haram cause stops, a woman becomes halal to a man as it is the case of a married woman who becomes halal for marrying another man when her husband passes away or divorces her. Transient inviolable ordinances are: Married woman, divorced woman’s waiting period before marrying another man, different religion, and man having four wives, being one of the near relatives, imprecation, triple-time divorced woman in relation to her husband.
خلاصه ماشینی:
مصاهره در عقد صحيح ، به چند قسم تقسيم ميگردد: ١ زني که سابقا زن پدر و يا زن يکي از اجداد شخص بوده است ، خواه آميزش صورت گرفته يا نگرفته باشد؛ به مجرد انعقاد عقد پدر يا جد، بر زني، آن زن بر فرزند و نوة او، هرچند پايين روند، حرام ميشود و اين حرمت ، ابدي است ؛ يعني اگر پدر يا جد آن زن را طلاق دهد يا عقد فسخ شود يا شوهر فوت کند باز هم آن زن بر اولاد مرد حرام است و اگر عقد ببندند حرام و باطل است .
زن مشتهاة باشد؛ يعني ٩ سال به بالا باشد؛ بنابراين اگر صغيره اي را عقد ببندد و آميزش کند، سپس او را طلاق دهد و آن صغيره بعد از عده با مرد ديگري ازدواج کند و دختري بياورد، شوهر اول ميتواند با اين دختر ازدواج کند، چون در حالتي با مادرش آميزش صورت گرفته که صغيره بوده است .
زنا نيز موجب حرمت مصاهره ميگردد؛ بنابراين اگر مردي با زني زنا نمايد اين زن بر اصول و فروع مرد حرام ميشود (بر پدر و فرزند مرد) و همچنين اصول و فروع زن (مادر و دختر زن ) نيز بر مرد حرام مؤبد ميشوند، اما به نظر حنفيه ، بر حسب اختلافي که بين فقها در تحريم هست ، اگر شخص با مادر يا دختر زني که با او زنا کرده ، ازدواج نمايد، ازدواج باطل نبوده ، بلکه فاسد است .