چکیده:
نبی از ریشه نبأ به معنی خبرآورنده و نبوت به ضم نون جایگاهی همراه با علو شأن و مرتبتی والاست. نبوت در قرآن کریم شامل مردانی است که واجد صفات بارز و واسطه فیض الهی میباشند. این مسئولیت در عهد عتیق برعهده زنان و مردانی است که از نظر روحانی برتر از سطح مردم عصر خود بودند. مقاله حاضر در سه بخش تدوین شده است. مفهوم نبوت و لوازم و توابع آن در دو کتاب قرآن کریم و عهد عتیق به تفکیک تشریح، و در بخش سوم مورد تحلیل و بررسی تطبیقی قرار گرفته است. در بررسی مفهوم نبوت در دو کتاب مقدس، مشخص گردید که وجوه اشتراک در شخصیت و سیره پیامبران بیش از وجوه افتراق است. موارد اختلافی متأثر از مراتب و شرایط عصر پیامبران و نیز ناشی از برداشت پیروان آنان میباشد. ارایه تصویری متناقض در ساختار شخصیتی پیامبران که در برخی موارد در عهد عتیق مشاهده میشود، محل تأمل و صرفاً از سوی پیروان و معاندان، بر کتاب مقدس تحمیل شده است. طبعاً تقویت وجوه مشترک در احکام، شریعت و مفهوم نبوت، بستری مناسب برای مطالعات تطبیقی و همزیستی و تعامل بیشتر پیروان دوکتاب مقدس است.
خلاصه ماشینی:
مفهوم نبوت و لوازم و توابع آن در دو کتاب قرآن کريم و عهد عتيق به تفکيک تشـريح ، و در بخـش سـوم مورد تحليل و بررسي تطبيقي قرار گرفته است .
ارايه تصويري متناقض در سـاختار شخصـيتي پيـامبران کـه در برخي موارد در عهد عتيق مشاهده ميشود، محل تأمل و صرفا از سوي پيروان و معاندان، بر کتاب مقدس تحميل شده است .
اين مقاله بر آن است که مفهوم نبوت را در قرآن کريم و عهد عتيق بازشناسـي نمـوده و وجوه اشتراک و افتراق در آن را باروش تطبيقي مورد بررسي قرار دهد.
اين در حالي است که قرآن کريم دين همه پيامبران را اسلام (تسـليم محـض ) و همـه آنان را بر صراط حق معرفي ميکند.
» (الانعام ، ١٢٤) در ذيل به برخي از اين صفات برجسته در قرآن کريم و در بخش بعدي در عهـد عتيـق بـه تفکيک و به اختصار پرداخته ميشود و در پايان مورد تحليل و بررسي تطبيقي قرار ميگيرد.
خداوند متعال در خطاب بـه حضرت موسي عليه السلام اطاعت از اوامر الهي و عدم نافرماني در اين امر را مايه مسرّت خويش دانسته است .
(تثنيه /٢٩، ١) ساير پيامبران اين عهد را که همان عبوديت است بر قوم خود تاکيد نمودند: (اول پادشـاهان/ ٨، ٢٥-٢٢) و (دوم پادشاهان/٢٣، ٣-١) و (يوشع / ٢٤، ١٧-١٤) عهد عتيق عبـادت را صـرفا پرستش نمي داند؛ اگر چه پرستش از روي اخلاص توأم با محبت در آن مورد تاکيد مـي باشـد.