چکیده:
حکایتهادر منظومههای پارسی معمولا از ساختار سهگانهای برخوردارند که تست شامل توصیقها,
دوم شامل گفتگوی میان شخصیتها و سوم بیان پندها و حکمتهایی است که بر اساس حوادث داستان
تفسیر میشود. در پارهای از داستانهاء در جایگاه گفتگو، درست در آنجا که سخنان برخی از زنان میتواند
به گسترش داستان بینجامده میبینیم که آنها دچار خاموشی و سکوت میشوند و از آن پس» نقش مستقلی
در پیشرفت داستان ایفا نمیکنند. در این مقاله، نمونههایی از چنین خاموشیهایی» ارائه و بررسی شده است.
شخصیتهای مورد نظر عبارتند از سودابه در پایان داستان سیاوش, شکر اصفهانی در منظومهی خسرو و
شیرین و کنیزک در داستان پادشاه و کنیزک مثنوی. در این گونه آثاره سکوت زنان، تداوم کنش شخصیت
زن را در داستان متوقف میکند و زنان را به حاشیه میراند و به جای آنان؛ مردان به عنوان شخصیت اصلی
در میانه میمانند.
خلاصه ماشینی:
بررسي نمونه هايي از خاموشي زنان در ادب پارسي دکتر عطاالله کوپال ١ چکيده حکايت ها در منظومه هاي پارسي معمولا از ساختارسه گانه اي برخوردارند که نخست شامل توصيف ها، دوم شامل گفتگوي ميان شخصيت ها و سوم بيان پندها و حکمت هايي است که بر اساس حوادث داستان تفسير ميشود.
اما پرسش مهمي که در بررسي آثار مربوط به زنان مطرح ميگردد اين است که آيا ميتوان فرض کرد که بازنمود زنان در آثار ادبي، بازتاب موقعيت حقيقي آنهاست ؟ براي پي بردن به شــيوهي زيست زنان در تاريخ و ادبيات کشورمان، ميتوان همان شــيوهاي را در پيش گرفت که محققان تاريخ هنر ايران براي يافتن نمونه ي طرحهاي فــرش دوران تيموري، بــر روي مينياتورهاي آن دوره انجام دادند.
پس از اينکه سياوش را در تورانزمين ناجوانمردانه و بيشرمانه سر ميبرند و خبر مرگ او به ايران ميرســد، گويي تمام ارکان نظام پدرســالار، به ناگهان کشف ميکنند که مســبب اصلي مرگ ســياوش، سودابه بوده اســت و قبل از تدارک کين خواهي از گردنکشــاني که اين وجود مقدس را در توران زمين مثل گوسپندي سربريدهاند (بيت ٢٥٣٦)، ابتدا بايد از کســي که در زماني دورتر، ســياوش را آزرده است ، انتقام بگيرند.
اما افسوس که نه تنها اين حق ، از شــکر اصفهاني براي تعيين سرنوشت خود، دريغ شده است ، بلکه در مجموعه ي توصيف هاي منظومه نيز او در ميانه ي داستان رها شده و هرگز درنمييابيم که اين زن که زماني بانوي پادشــاه ايران بوده، پس از کاميابي خســرو پرويز از وي و گرايش مجدد خسرو به شيرين ، به کجا ميرود و چه فرجامي مييابد.