چکیده:
متکلمان اسلامی با تکیه بر دلایل عقلی و نقلی، وجوب عصمت را اثبات کردهاند. صابونی از مفسران معاصر اهلسنت با برداشت التقاطی از عصمت در قرآن، صدور گناه از سوی پیامبران را به غفلت و خطای در اجتهاد و ترکاولی تنزل داده و عصمت را تنها در احتراز از گناه تفسیر نموده است. پژوهش حاضر درصدد بررسی این مطلب است که اگرچه صابونی تلاش نموده، تا برخی آیات را به غفلت و لغزش پیامبران تفسیر کند، ولی بهدلیل تناقضگویی در کتاب النبوة و الانبیا، دلیلِ مستقلی از خویش ارائه نداده است؛ این در حالی است که تلاشهای صابونی بهجهت قابل جمع نبودن نظریهای که نسبت به محدوده زمانیِ عصمت (عصمت از طفولیت تا رحلت و عصمت از ابتدای نبوت تا رحلت) ارائه کرده، نتوانسته توجیهات وی در غفلتانگاری انبیا را پوشش دهد؛ در نتیجه، برداشتهای او، تعریفِ مطلق از عصمت را به چالش کشیده است.
The Muslim theologians relying on intellectual and textual reasons have proved the infallibility of the prophets. Al- Sabouni, one of the famous Sunni interpreters, in this research, it is going to consider the view of Al- Sabouni. Although he has tried to interpret some verses and depict that the Holy prophet (PBH) err, he could not succeed to provide some good reason in his book, "prophecy and the prophets". According to his theory, the infallibility is divided into two parts: from infancy to death and from prophethood to death. This theory does not seem to cover his claims for erring of the prophets. This theory has caused a kind of slander in the definition of infallibility.