چکیده:
زمینه و هدف: پارادوکس یا متناقضنما، یکی از عوامل آشناییزدایی و برجستگی کلام در شعر است. این شگرد ادبی، از قرن ششم در ادبیات فارسی کموبیش بکار رفته و در قرن دهم به یکی از ویژگیهای برجستۀ سبک هندی تبدیل شده است. این صورت از صور خیال که در اشعار کلیم کاشانی با بسامد قابل توجهی جلوه گری مینماید، ذهن خواننده را برای کشف رابطه بین دو کلمۀ به ظاهر متناقض سوق میدهد، تا بتواند با دریافت بار معنایی جدید کلمات، لذتی خاص را بیابد و دریابد که چگونه حقیقت پنهان در پس این ظاهر متناقضنما سبب ناسازگازی میان طرفین ناسازگار شده است. پژوهش حاضر، پارادوکس را در دیوان کلیم کاشانی بررسی کرده و جلوههای متنوع آن را با توجّه به چهار دیدگاه «محتوایی، زیباییشناسی، عرفانی و فاصله و ارتباط طرفین پارادوکس» تجزیه و تحلیل کرده است.
روش مطالعه: این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است.
یافتهها: یکی از مهمترین دلایل وجود تصویرهای پارادوکسی در اشعار او، بیان معانی و حقایق عالی عرفانی، علیالخصوص موارد مربوط به فقر و فنا، و وحدت وجود است که اغلب موضوعات و مضامینی انتزاعی هستند و زبان عادی از بیان آنها قاصر است. بطور کلی شناخت پارادوکسها و تفسیر آنها ما را با اندیشه و زبان شعری کلیم بیشتر آشنا میسازد و بالطبع در درک و شناخت سبک، مفهوم و ویژگیهای موضوعی و مضمونی دیوان او کمک میکند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد از منظر محتوایی بیش از 80درصد متناقضنماها در اشعار کلیم تعبیری است؛ از منظر زیباییشناسی بسامد ترکیب متناقضنما با شگردهای بیانی بیشتر از بدیعی است؛ از منظر فاصلۀ دوسویۀ تناقض بیشتر آنها اسنادی هستند؛ ضمن اینکه کلیم برای بیان مباحث عرفانی هم از متناقضنما بهره برده است. بطور کلی با بهرهگیری از این شگرد بلاغی، زبان کلیم برجسته شده و به تشخّص سبکی رسیده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Paradox is one of the factors of unfamiliarity and prominence of words in poetry. This literary technique has been used more or less in Persian literature since the sixth century AH and in the tenth century AH, it has become a prominent feature of the Indian style. This face of imaginary faces that appears in the poems of Kaleeme Kaashaani with considerable frequency, leads the reader’s mind to discover the relationship between two seemingly contradictory words, to be able to take special pleasure in receiving the new semantic load of words and to understand how the hidden truth behind this contradictory appearance causes incompatibility between incompatible parties. The present study has examined the paradox in the collection of poems of Kaleeme Kaashaani and has analyzed various effects according to four perspectives:
‘content, aesthetics, mysticism and the distance and relationship between the paradoxical parties “
METHODOLOGY: This research has been done by descriptive-analytical method.
FINDINGS: One of the most important reasons for the existence of paradoxical images in the poems of the mentioned poet is the expression of high mystical meanings and truths, especially cases related to poverty, prosperity and unity of existence, which often have abstract themes and contents, and ordinary language cannot express them. In general, recognizing paradoxes and interpreting them, makes us more familiar with Kaleem’s poetic thought and language and of course it helps in understanding the style, concept and thematic and contentic features of his poetry collection.
CONCLUSION: The result of the research show that from the content point of view, more than eighty percent of the paradoxes in the poems of Kaleem are interpretive ones ; from an aesthetic point of view the combination of paradoxes with expressive techniques is more frequent than novel ; in terms of distance between the two sides of the contradiction , most of them are documentary ; at the same time , Kaleem has used paradoxes to express mystical issues . In general by using this rhetorical technique , the language of Kaleem has been highlighted and achieved a stylistic identification .
خلاصه ماشینی:
بررسي کاربرد متناقض نمايي در اشعار کليم کاشاني از چهار ديدگاه محتوايي ، زيباشناسي، عرفاني و ارتباط دوسويه زهره راحمي، اصغر رضاپوريان * (نويسندة مسئول )، محمد حکيم آذر گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد شهر کرد، دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد، ايران چکيده : زمینه و هدف: پارادوکس یا متناقضنما، یکی از عوامل آشناییزدایی و برجستگی کلام در شعر است.
صاحب نظران دربارة اين شگرد ادبي تعاريف و نظرات گوناگوني ارائه کرده اند، از جمله : (زيباشناسي سخن پارسي (بديع )، کزازي: ص ١٨٥) در تعريف پارادوکس ميگويد: «با نگاهي گسترده و انديشه اي دامن گستر ميتوان بر آن بود که بازتاب و نموداري از دوگانگان يگانه و يا پيوستگان ستيزنده که پديده هاي گيتي را هستي بخشيده اند، در قلمروِ ادب آرايه اي است نغز و نيک هنري که آن را ناسازگاري هنري ميناميم » (متناقض نما در ادبيات ، وحيديان کاميار: ص ٨٨) و نيز معتقدند که «نقش تضاد و طباق (متناقض نما) برانگيختن تعجب است از راه تکيه بر امور خلاف عرف و عادت و منطق و از راه گزيدن با دو تيغۀ مقراض تناقض ».
در بيت زير نيز، گنج فقر اضافۀ تشبيهي است و در کنار هم ترکيبي متناقض نما بوجود آورده اند: بــس کــه خرســندم ز گــنج فقــر کآســيبش مبــاد نعمــت الــوان بــود غمهــاي رنگارنــگ مــن (همان :ص ٣٠٧).
com Responsible author) Mohammad Hakim Azar: Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.