چکیده:
مکتب ادبی−فرهنگی در تفسیر قرآن، که از سوی امینالخولی در دوران معاصر در مصر بنیاد نهاده شد و از بُعد کمّی و کیفی دارای گسترهای فراتر از تفسیرهای ادبی کهن است، بر بایستههایی تکیه دارد که یکی از آنها ارائه تحلیلهای اجتماعی و داشتن نگاه اجتماعی به آیات قرآن است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از شیوه متنپژوهی، پیوند میان تفسیر و تحلیلهای اجتماعی از آیات را در نگاشتههای پیروان مکتب ادبی−فرهنگی واکاوی کرده و بدین نتیجه رسیده است که: پیوند مزبور در تفسیرهای ادبی معاصر، به دو گونه بازتاب یافته است که یکی از آنها با توجه به نقش فضای اجتماعی عصر نزول در فهم قرآن، در گونه پژوهشهای «حول القرآن» قرار میگیرد و دیگری، با مدّنظر قرار دادن بیان کلیات مسائل و راهحلهای اجتماعی در قرآن، از رستۀ مطالعه «درونمتنی قرآنی» به شمار میآید، که گونه نخست را میتوان از مسائل همراستا و نزدیک به «جامعهشناسی معرفت» و مشترک با «نقد جامعهشناختی ادبی» به شمار آورد، و گونه دوم را میتوان تفسیری عصری با لونی غالباً اجتماعی دانست. این جستار با دقت در نگرۀ خولی، با اینکه از امتیازهای این نظریه، چون «کمک به فهم ملموستر قرآن» سخن میگوید؛ اما به آسیبهای آن، مانند «امکان ملازمه با تفسیر بهرأی» از بُعد روشی و «تمثیلِغیرواقعی دانستنِ قصههای قرآن» از بُعد غایی نیز توجه دارد.
The literary school in the interpretation of the Qur'an was founded by Amin al-Khouli in Egypt. This school relies on components, one of which deals with the "linkage of sociology of philosophy," borrowed from Muhammad Abda. Since this component entails multiple semantic possibilities, it is necessary to determine its 'species', 'quantity' and 'quality' in this school. The present study, through a descriptive-analytical study of the writings of the owners of this school, has concluded that: This element in the literary school leads to the literary study of the Qur'an and in line with the critique of literary sociology and the application of the general principles of science. It is social, neither the extraction of social science propositions from the Qur'an nor the dominance of modern social commentary in interpretation, as social commentators do, or the employment of partial propositions of this science in the service of interpretation, as some scientific commentators Follow Anand. This essay looks closely at Khully's theory, though it speaks of its advantages as "aiding in theoretical theorizing," but of damages such as "the possibility of entangling with the interpretation of the theory" of the methodological dimension and the "allegory". The unrealistic knowledge of the Qur'anic tales does not conceal the ultimate dimension either.