چکیده:
ﺑــﺪون ﺷــﮏ از ﻧﻈﺮﺗﮑــﻮﯾﻨﯽ، ﺗﻔــﺎوت ﻫــﺎی ﺣﮑﯿﻤﺎﻧــﻪ ای ﻣﯿــﺎن زن و ﻣــﺮد وﺟﻮد دارد. اﺳﻼم ﺑﺎ ﻧﮕﺮﺷـﯽ ﻓﺮاﮔﯿـﺮ و ﺑـﺎ درﻧﻈـﺮ ﮔـﺮﻓﺘﻦ ﻫﻤـﻪ ﺣﻘـﻮق و وﯾﮋﮔـﯽ ﻫــﺎی زن، ﻣﻨﺰﻟــﺖ وﮐﺮاﻣــﺖ واﻻﯾــﯽ را ﺑــﺮای اوﺑﯿــﺎن ﮐــﺮده اﺳــﺖ .اﻣــﺎ درﻋــﯿﻦ ﺣــﺎل ﺑــﯿﻦ ﺣﻘــﻮق و ﺗﮑــﺎﻟﯿﻒ زن و ﻣــﺮد ﻧــﻮﻋﯽ ﺗﻌــﺎدل-ﮐــﻪ ﻣﺘﻨﺎﺳــﺐ ﺑــﺎ ﺷــﺄن و ﻓﻄــﺮت ﻫﺮﯾــﮏ از آن دو اﺳــﺖ- در اﺳــﻼم وﺟــﻮد دارد. در دﻫــﻪ ﻫــﺎی اﺧﯿــﺮ ﻣﻮﺿﻮع زن ﺑﻌﻨﻮان ﯾـﮏ ﻣﺴـﺌﻠﻪ ﺟﻬـﺎﻧﯽ در اﻋﻼﻣﯿـﻪ ﻫـﺎی ﺑـﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠـﯽ ﻫﻤﭽـﻮن ﮐﻨﻮاﻧﺴــﯿﻮن رﻓــﻊ ﺗﺒﻌــﯿﺾ ﻋﻠﯿــﻪ زﻧــﺎن و ﺳــﻨﺪ2030 ﻣﻮردﺗﻮﺟــﻪ ﻗــﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ،ﮐــﻪ ﻣﺎﻫﯿــﺖ اﺻــﻠﯽ آﻧﻬــﺎ، اﯾﺠــﺎد ﻧــﻮﻋﯽ ﺗﺸــﺎﺑﻪ ﮐﺎﻣــﻞ ﻣﯿــﺎن زن و ﻣــﺮد، ﺑﺮاﺳــﺎس ﺟﻨﺴــﯿﺖ اﺳــﺖ و در اﯾــﻦ ﻣــﻮرد اﻟﺰاﻣــﺎﺗﯽ را ﻓــﺮاروی دوﻟﺘﻬــﺎ و ﻣﻠﺘﻬــﺎ ﻗــﺮار ﻣــﯽ دﻫــﺪ. اﯾــﻦ ﭘــﮋوﻫﺶ ﺑــﺎ روش ﺗﻮﺻــﯿﻒ و ﺗﺤﻠﯿــﻞ ﻣــﺘﻦ و ﺑــﻪ ﺷــﯿﻮه ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﻣﯿﺪاﻧﯽ،درﺻـﺪد ﺑﺮرﺳـﯽ ﺗﻄﺒﯿﻘـﯽ ﻣـﻮاد ﺣـﺎﮐﻢ ﺑـﺮاﯾﻦ ﻣﻌﺎﻫـﺪات و اﺳـﻨﺎد ﺑـﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠـﯽ، ﺑــﺎ آﯾـﺎت ﻗـﺮآن در ﻣـﻮرد ﺣﻘــﻮق زن، ﺑـﺎ اﺳـﺘﻨﺎد ﺑـﻪ ﺗﻔﺴــﯿﺮ ﺗﺴــﻨﯿﻢ اﺛــﺮ آﯾــﺖ اﷲ ﺟــﻮادی آﻣﻠــﯽ اﺳــﺖ . ﺗﻔﺴﯿﺮﺗﺴــﻨﯿﻢ ﺑــﺎ اﺳــﺘﻨﺎد ﺑــﻪ آﯾــﺎت ﻗــﺮآن، ﺣﻘــﻮﻗﯽ ﭼــﻮن: ﺣــﻖ ﺗﮑــﻮﯾﻨﯽ ، ﺗﺸــﺮﯾﻌﯽ، ﺣــﻖ ﻣــﺎدری، ﻫﻤﺴــﺮی، اﻗﺘﺼــﺎدی، ﺳﯿﺎﺳــﯽ، اﺟﺘﻤــﺎﻋﯽ، ﺧــﺎﻧﻮادﮔﯽ، ﺣﻘــﻮﻗﯽ، ﻣﻌﻨــﻮی و ارزﺷــﯽ و... را ﺑﺮای زن ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﺣﻘـﻮق ﻣﺴـﻠﻢ ﺑـﻪ رﺳـﻤﯿﺖ ﺷـﻨﺎﺧﺘﻪ اﺳـﺖ، درﺣﺎﻟﯿﮑـﻪ اﯾـﻦ ﻣﻌﺎﻫﺪات ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠـﯽ ﺑﯿﺸـﺘﺮ ﺑـﺮ ﯾـﮏ ﺑﻌـﺪ از وﺟـﻮد زن، آن ﻫـﻢ ﺑﻌـﺪ ﻇـﺎﻫﺮی و ﺟﻨﺴــﯿﺘﯽ او ﺗﺄﮐﯿــﺪ دارد و ﻗــﻮاﻧﯿﻦ آن ﺑــﺎ ﻧﯿﺎزﻫــﺎی ﻃﺒﯿﻌــﯽ زن درﺗﻀــﺎد آﺷــﮑﺎر اﺳﺖ اﯾﻦ ﻧﮕـﺮش ﺳـﺒﺐ از ﺑـﯿﻦ رﻓـﺘﻦ ارزش ﻣـﺎدری و ﺣﻘـﻮق ﻫﻤﺴـﺮی و ﻇﻠـﻢ ﻣﻀﺎﻋﻒ ﺑﻪ زﻧﺎن، وﺣﺘـﯽ ﻣـﺮدان اﺳـﺖ. اﻧﺪﯾﺸـﻪ ﺗﺴـﺎوی زن و ﻣـﺮد ﮐـﻪ در اﺳـﻨﺎد ﺑــﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠــﯽ ﺑــﻪ رﺳــﻤﯿﺖ ﺷــﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷــﺪه درآﯾﻨــﺪه دور ﯾــﺎ ﻧﺰدﯾــﮏ زﻣﯿﻨــﻪ اﺿﻤﺤﻼل ﺧﺎﻧﻮاده و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
در دهه های اخیر موضوع زن بعنوان یک مسئله جهانی در اعلامیه های بین المللی همچون "کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان " و "سند2030 " موردتوجه قرار گرفته،که ماهیت اصلی آنها، ایجاد نوعی تشابه کامل میان زن و مرد، براساس جنسیت است و در این مورد الزاماتی را فراروی دولتها و ملتها قرار می دهد.
این پژوهش با روش توصیف و تحلیل متن و به شیوه کتابخانه ای و میدانی،درصدد بررسی تطبیقی مواد حاکم براین معاهدات و اسناد بین المللی، با آیات قرآن در مورد حقوق زن، با استناد به تفسیر تسنیم اثر آیت الله جوادی آملی است .
1-حقوق تکوینی زن مبانی حاکم بر این معاهدات بین المللی از جمله بندهای4و5 سند آموزش2030، و بندهای مختلف مواد1، 3، 4، 7، 10، 11، 12، 15، 17 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، به بعد جنسیتی و شغلی زنان توجه شده و قائل به تساوی و برابری جنسیتی هستند، به گونه ای که به شخصیت انسانی او توجهی نشده است.
جایگاه حقوقی زن درتفسیر تسنیم آفرينش انسان، شخصيت وجودي، كردار و رفتار او در دین اسلام و آیات قرآن بحث شده است و هرگز زن و مرد را از يكديگر جدا ندانسته و آنان را از يك منشأ، از يك جنس و از يك وجود تلقي كرده و براي هركدام در عين تفاوت هاي فيزيكي و روحي، شخصيت و حقوق مستقل و جايگاه ارزشمند درنظر گرفته است.
تاکید بر تشابه جنسیتی و تن دادن به قوانین غیر واقع بینانه این سازمان های بین المللی در مورد حقوق زنان سبب شده است که زن هویت تکوینی زنانه و مادرانه خود را از دست داده و به مردی تبدیل گردیده که هیچ حقوقی برای زن بودنش قائل نمی شوند.