چکیده:
مقدمه: بررسی مقایسهای دیدگاه مفسران در چیستی حیات طیبه و دستیابی به فهمی از آن به مثابه غایت نظام اخلاق اسلامی است. نظرات مفسران در این مساله مبتنی بر دو دیدگاه عمده است: دنیوی یا اخرویدانستن حیات طیبه. نظریه علامه طباطبایی در مورد حیات طیبه دارای دو رکن است: این جهانی و حقیقیبودن حیات طیبه. حیات طیبه را میتوان نتیجه زندگی مبتنی بر ایمان و عمل صالح و پایبندی به نظام اخلاقی اسلام دانست که به معنی حقیقی کلمه در همین زیست دنیایی حاصل میشود. بر این اساس، سئوال اساسی این است که آیا میتوان تحقق اینجهانی حیات طیبه را با حقیقی و نه مجازی دانستن "فلنحیینه حیاه طیبه" سازگار دانست؟ در این مقاله با استفاده از دیدگاههای تفسیری علامه طباطبایی تحول وجودی ناشی از زیست بر پایه اخلاق توحیدی را بهعنوان فرضیه تحقیق بررسی میکنیم.
نتیجهگیری: تمایز تحول در کمالات اولی و کمالات ثانوی و نقش تربیت اخلاقی در حصول ملکات فاضله و جوهریشدن ملکات حاصل از زیست اخلاقی این فرضیه را اثبات میکند.
Introduction: A comparative study of the views of commentators on the meaning of Hayat-e-Tayyebah and the achievement of its understanding is the ultimate aim of Islamic ethics. Commentary of commentators on this issue is based on two major perspectives: Hayat-e-Tayyebe as a worldly or hereafter fact. Tabatabachr('39')ichr('39')s theory on Hayat-e-Tayyebah has two pillars: Hayat-e-Tayyebah is universal and reality. Hayat Tayyebah can be the result of living based on faith and righteous acts and adherence to the moral system of Islam, which is the true meaning of life in this world. So the fundamental question is whether the worldly realization of life is compatible with knowing Hayat-e-Tayyebah as a real and not-worldly fact? In this article, using Tabatabaichr('39')s interpretive views, we examine the existential evolution caused by life based on monotheistic ethics as the research hypothesis.
Conclusion: the hypothesis was proved by the distinction between the evolution of the first perfections and the secondary perfections, the role of ethical education in obtaining dignities, and the intrinsic nature of the dignity derived from the ethical life.