چکیده:
مقاله حاضر به بررسی تطبیقی ساختار تصویرهای شعری حسین منزوی و محمدعلی بهمنی پرداخته شده است. به همین منظور نخست غزلیات منزوی و سپس غزلیات بهمنی بررسی شده و پس از بررسی غزلیات، تطبیق و تحلیل میان این دو غزل پرداز معاصر صورت گرفته است. روش کار در بدین گونه است که غزلیات این دو شاعر در حوزة تصویر (صورخیال) بررسی شده است. هنجارگریزیها و نوآوری های این دو غزل پرداز در هر کدام از این بخش ها با توجه به غزلیات منتخب صورت گرفته و برخی نقاط ضعف و قوت آنها نیز بیان شده است. گفتنی است که غزلیات و ابیاتی که از این دو شاعر برای نمونه ذکر شده است به گونه ای انتخاب شده است که هم نشان دهندة سبک شخصی این دو شاعر باشد و هم بتواند تمایز و تشابه احتمالی این دو را نشان بدهد. این مطالعه با هدف یافتن انحرافات زبانی در غزلهای مونزاوی با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در چارچوب ساختارگرایی و براساس مدل انحراف لیچ انجام شد. بر این اساس، انحرافات و خلاقیت های هنری شاعر اغلب برای سادگی در زبان شعر و رویکرد آن به زبان مشترک (ساده و غیرممکن) جستجو می شود. به طور کلی، متداول ترین نوع انحراف در غزل منزوی از نظر کیفی و کمی ، انحراف معنایی است. روش این تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی با فن کتابخانه ای می باشد.
The present article is a comparative study of the structure of poetic images of Hossein Manzavi and Mohammad Ali Bahmani. For this purpose, first the isolated lyric poems and then the avalanche lyric poems have been studied, and after examining the lyric poems, adaptation and analysis have been done between these two contemporary lyricists. The method of work is such that the sonnets of these two poets have been studied in the field of image (image). The abnormalities and innovations of these two lyricists in each of these sections have been done according to the selected lyric poems and some of their strengths and weaknesses have also been expressed. It is worth mentioning that the lyric poems and verses mentioned by these two poets for example have been selected in such a way that they show the personal style of these two poets and can show the possible differences and similarities between the two.The aim of this study was to find linguistic deviations in Monzavi sonnets using descriptive-analytical method in the framework of structuralism and based on Leach deviation model. Accordingly, the deviations and artistic creations of the poet are often sought for simplicity in the language of poetry and its approach to common language (simple and impossible). In general, the most common type of deviation in qualitatively and quantitatively isolated sonnets is semantic deviation. The method of this research is descriptive-analytical with library technique.