چکیده:
اغتراب، یکی از عمدهترین مسائلی است که از گذشته تاکنون در ادب عربی مطرح بوده است. در عصر حاضر بهعلّت تحوّلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که جوامع عربی شاهد آن هستند، اغتراب و مؤلّفههای مربوط به آن، شکل تازهای به خود گرفته است. غادة السّمان نویسنده و متفکّر سوری در زمان حیاتش، شاهد استعمار و استبداد داخلی، در جوامع عربی بوده است؛ به همین دلیل اغتراب و مظاهر آن همچون دوری از وطن، سرخوردگی، بیگانگی از خود، انزوا، دوری از اجتماع و...، در آثارش بهخوبی نمود یافته است. بر این اساس، جستار پیش رو درنظر دارد با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با هدف نشاندادن انواع اغتراب و واکنش نسبت به آنها، به واکاوی پدیدة اغتراب در رمان لیلةالملیار غادة السّمان، بپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اغتراب در شخصیّتهای این رمان بهصورت اجتماعی، درونی، زمانی، مکانی و فرهنگی ظاهر شده است و واکنشهای متفاوتی همچون تمرّد، سازگاری یا عزلت نسبت به آن شکل گرفته است ضمن اینکه نویسنده برای بیان اغتراب از اموری همچون تکرار عبارت، تکگویی فردی، بازگشت به گذشته و... بهره جسته است.
Alienation is one of the most important topics in Arabic literature since the past. In the present age, due to the social, political, cultural and economic developments that Arab societies are witnessing, oppression and the related components have taken on a new form. Ghada Al-Saman, a Syrian writer and thinker, has witnessed colonialism and internal tyranny in Arab societies during his lifetime. His works are well represented them. Accordingly, this paper intends to use the descriptive-analytical method and with the aim of showing the types of harassment and reaction to them, to investigate the phenomenon of harassment in the novel Laylat al-Maliar Ghada al-Saman. The findings of this study show that obsession in the characters of this novel has appeared socially, internally, temporally, spatially and culturally and there are different reactions such as: rebellion, adaptation or isolation have been formed towards them. Meanwhile, the author has used things such as repetition of the phrase, internal monologue and flash back to express excitement.