چکیده:
کنایه یکی از عناصر صور خیال برای زیبایی آفرینی کلام است که شاعران به منظور کشف معانی نهفته در سخن از آن بهره میگیرند. «دانش مشهدی» گونههای مختلف تصویرپردازی را برای القای معانی به کار گرفته است. گاه هدف شاعر فقط پوشیده سخن گفتن بوده وگاهی کنایه را به همراه آرایههای دیگر ادبی مثل تلمیح، تشبیه، تجرید، تداعی و ... به کار برده است. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی انواع کنایه در دیوان دانش مشهدی مورد بررسی قرار میگیرد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که هر سه قسم کنایه از جهت دستوری، شامل: کنایههای فعلی، صفت و موصوف در دیوان دانش مشهدی کاربرد داشته و بسامد کنایه فعلی بیشتر از سایر کنایهها می باشد. از نظر وضوح و خفا کنایه ایماء به خاطر آسانی فهم بیشتر از سایر اقسام کنایهها، مورد توجّه شاعر بوده است و اغلب کنایهها مورد استفاده شاعر از نوع کنایه قریب میباشد که به راحتی مخاطب معنی آن را در مییابد.
Irony is one of the elements of imagery for the beauty of speech that poets use to discover the meanings of speech. Danesh
Mashhadi has used different types of imagery to induce meanings. Sometimes the poet's purpose is only to cover the speech,
and sometimes he uses irony along with other literary arrays such as implication, simile, abstraction, association, and so on.
In this article, the descriptive-analytical methods of all kinds of irony and its aesthetic application in Danesh Mashhadi court
are examined and analyzed. The findings of the study indicate that all three types of irony in grammatical terms, including:
current irony, adjective and adjective are used in the Danesh Mashhadi court and the frequency of current irony is higher
than other types of irony. In terms of clarity and secrecy, Imaa's irony has been considered by the poet due to its ease of
understanding more than other types of allusions. Most of the allusions used by the poet are of the ironic type, which is
easily understood by the audience.