چکیده:
لینگه پورانه جزء پورانههای شیوایی محسوب میشود و بنابراین خدای شیوه در این متن محوریت دارد. ویژگیها، تجلیات و صور هشتگانه، بزرگی و عظمت شیوه نسبت به سایر ایزدان در لینگه پورانه مورد اشاره قرار گرفته است. افزونبراین، ایزد شیوه در این متن به صورت لینگه (قضیبی) پرستش شده است. البته در این پورانه غیر از شیوه از ایزدان دیگر هم سخن به میان آمده است، اما همه آنها تجلیات شیوه و بنابراین تابع او هستند. اگر بتوان با رویکردهای خاصی به الوهیت در لینگه پورانه نگریست، باید گفت که تعدادی عبارات در این متن به نوعی حاکی از دیدگاه توحیدی هستند؛ یعنی شیوه را خدایی واحد و متعالی معرفی میکنند. تعدادی دیگر نشاندهندة نگرش هنوتئیستی هستند، چرا که در کنار سایر خدایان، از برتری شیوه سخن به میان آمده است. اما در عین حال، نگرش غالب در آن نگاه وحدت وجودی است؛ چرا که همه جهان (عالم کبیر) و حتی انسان (عالم صغیر) بدن شیوه است. همه چیز از اوست و همه چیز اوست و همه چیز به او باز میگردد. او هم متعالی و هم ساری و جاری در جهان است.
The Linga Puranas are included in Siva Puranas, so the God Siva has occupied an important place in these Puranas. Linga Puranas have focused on the characters, manifestations, eightfold forms, and superiority of Siva. Moreover, in these texts, the phallic form of Siva is worshiped. On the basis of various approaches towards Divinity, one can claim in the Linga Puran there are some verses which concentrate on Monotheism, i.e., describe the Siva as one and transcendent God. At the same time, some other verses imply a Pantheistic approach, for the whole university (macrocosm) and even all of the men (microcosm) are considered as Siva’s body. All thing issue from Him, He is all thing and all thing will return towards Him. He is both transcendent and imminent. we will try to show the relation between God and cosmos.
خلاصه ماشینی:
البته در اين پورانه غير از شيوه از ايزدان ديگر هم سخن به ميان آمده است ، اما همه آن ها تجليات شيوه و بنابراين تابع او هستند.
اگر بتوان با رويکردهاي خاصي به الوهيت در لينگه پورانه نگريست ، بايد گفت که تعدادي عبارات در اين متن به نوعي حاکي از ديدگاه توحيدي هستند؛ يعني شيوه را خدايي واحد و متعالي معرفي ميکنند.
ايزد شيوه شخصيتي از تثليث هندويي (تريمورتي ١) است که اسطوره هاي فراواني از دوره ودايي تا پورانه ها در موردش مطرح شده است به گونه اي که از کنار هم قرار نهادن آن ها تصوير مبهي از اين ايزد به دست ميآيد.
ايماني ، محمدرسول ، «بررسي مهم ترين مولفه هاي جهان بيني هندويي در متون پورانه اي»، معرفت اديان ، سال اول ، شماره چهارم ، ١٣٨٩ش ، ص ١٦٨؛ Werner, Karel, A Popular Dictionary of Hinduism, Curzun, 1997, p.
از سخنان شيوه ديدگاه توحيدي استنباط ميشود؛ زيرا ميگويد «اي ويشنو من پروردگار شيوه هستم ، آلوده نشدني، من خودم را تحت نام هاي برهما، شيوه و رودره به سه شکل تقسيم New York and London, 1987, vol.
2 در لينگه پورانه براي شيوه هزار و هشت اسم ذکر شده است که هر کدام هم معناي خاصي دارد و هم چنين نشانگر عظمت شيوه در نزد پيروانش هستند.
تمام آتش هاي جهان شکل آتش شيوه هستند و اين هيئت وي بسيار بزرگ است .
مورد اشاره قرار گرفته اند، اما مهم تر از همه شيوه به شکل لينگه در اين متون پرستش شده است .