چکیده:
در این مقاله موارد محجورین و مدت حجر آنها و مسئولیت فقهی، حقوقی محجورین از دیدگاه صاحب «جواهر» و آیات و روایات مورد بررسی قرار گرفته و از آنجا که علت منع تصرف توسط محجورین و عدم رشد کافی آنها و همچنین برای رفع حجر و علم به رشد آنها ضروری میباشد؛ لذا عنوان رشد و در مقابل آن سفه و سفاهت و صغیر مورد بررسی قرار گرفته است اصل قاعده بر مبنای آیاتی از قرآن کریم از قبیل آیه شریفه: ﴿لا تأکلوا اموالکم بالباطل ﴾(بقره/188)، و همینطور احادیث متعددی از معصومین است. احادیث تسلط بر اموال خود را برای همه مردم به عنوان یک حق مطرح کردهاند و دلیل قاعده، اجماع فقها نیز میباشد. دلیل اجماع بر قاعده، از ظاهر کلمات فقها استفاده میشود به جهت اینکه در هر بحثی این قاعده را از قواعد مسلم فرض کردهاند.
خلاصه ماشینی:
تحليلي بر قانون حجر و موارد آن از ديدگاه صاحب جواهر با تکيه بر آيات و روايات * تاريخ دريافت : ٤/٢ ٩٩ علي قربان غفاري تاريخ پذيرش : ٩٩/٧/١٦ ذبيح الله مطهري خواه ** چکيده در اين مقاله موارد محجورين و مدت حجر آن ها و مسئوليت فقهي، حقوقي محجـورين از ديدگاه صاحب «جواهر» و آيات و روايات مورد بررسي قرار گرفته و از آنجا کـه علـت منع تصرف توسط محجورين و عدم رشد کافي آن ها و همچنين براي رفع حجـر و علـم به رشد آن ها ضروري ميباشد؛ لذا عنوان رشد و در مقابل آن سـفه و سـفاهت و صـغير مورد بررسي قرار گرفته است اصل قاعده بر مبناي آيـاتي از قـرآن کـريم از قبيـل آيـه شريفه : ﴿لااتأکلوااموالکم بالباط ل ﴾(بقره /١٨٨)، و همينطور احاديث متعددي از معصـومين است .
معاني لغوي و اصطلاحي اين واژه را بررسي نموده و در تعيين موارد محجورين ، چون حکم حجر و محجوريت و مسئوليت فقهي، حقـوقي اسـت ، و بـا توجـه بـه ديـدگاه صاحب «جواهر» که ميفرمايد اسباب سته حجر(صغير، مجنـون ، سـفيه ، افـلاس ، مـرض متصل به موت ، برده بودن ) ميباشند و فقهاي اماميه که نظر صاحب «جواهر» هم همـان نظريه فقهاي اماميه ميباشد و در مقام استدلال و اثبات مطالب و اسباب سـته و آيـات و روايات از قرآن کريم رسما در اين رابطه وارد شده است و ديدگاه هـاي مفسـرين قـرآن و بعضي نظرات آن ها مورد توجه است و در قسمت هاي ديگري از بحث ها مثل رشد و سـفه از آيات و روايات قرآني و گفتـه هـاي معصـومين علـيهم السـلام کمـک مـيگيـريم و همينطور بعضي از قوانين مدني ايران در اين جهت گفته ميشود و نيز نسبت به قـوانين محجورين بحث و مطرح خواهد شد.