چکیده:
ابن سینا در کتاب اشارات و تنبیهات لذت را ادراک و نیل به آن چیزی دانسته است که نزد مدرک، کمال و
خیر است. او در این عبارت که در یکی از آخرین کتابهایاش است، برخلاف دیگر عباراتاش، از واژۀ «نیل»
استفاده کرده است. بنابراین تفسیر این واژه به نظر مهم میباشد. فخر رازی یکی از شارحان ابن سینا، این واژه رافاقد هرگونه منظور و معنای خاصی دانسته و معتقد است حذف آن هیچ خللی در مفهوم عبارت ایجاد نمیکند. اما خواجه نصیرالدین طوسی واژۀ «نیل» را رسیدن به ذات مدرک تفسیر کرده است. از نظر او لذت با حصول ذات مدرک نزد مدرک حاصل میشود. این در حالی ست که به نظر میرسد چنین برداشتی با فلسفۀ ابن سینا در تناقض است. از نظر ابن سینا دستیابی به ذات مدرک محسوس امکانپذیر نیست و ادراک محسوس از نظر او حصولیست و نمیتواند حضوری باشد. اگر چه تفسیر خواجه نصیر در پژوهشهای معاصر بازتاب داشته و به نوعی توسط برخی از نویسندگان مورد استفاده قرار گرفته است، اما باید مورد بازبینی و نقد قرار گیرد. لذا ضروریست که عبارت ابن سینادر مورد لذت در کتاب اشارات و تنبیهات با روش توصیفی-تحلیلی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تفسیر نیل به حصول ذات مدرک یا درک حضوری مدرک محسوس، قابل قبول نمیباشد.
Avicenna in al-Ishārāt wa-l-tanbīhāt has described pleasure as perception and reaching to something which is perfection for the perceiver. In this book that is one of his last books, he has used a special word “Neil” that has not been used in other his texts. So, it seems that the meaning and concept of this word is very important. Fakhr Razi one of his text commentators has claimed that this word had been pointless, so omitting it cannot be an impediment to understanding the concept of this text. Another one, Khajeh Nasir Tusi believed achieving the essence of what is perceived is the meaning of this word. In his point of view, the pleasure has been perceived when the perceiver can achieve the essence of what is perceived. Whereas that’s a contradiction with the Avicenna’s philosophy, because achieving the essence of things in the sense-perception is impossible. It means that the mediation of the five senses and going through different mental stages make perception of sense things. Although the description of Khajeh Nasir has been used in some contemporary investigation it should be reviewed and criticized. Therefore, for finding the best description of “Neil”, it is necessary to review this text by the descriptive-analytical method and also other his pleasure’s texts in other his books. The results of this research show that based on Avicenna’s thought, the interpretation of “Neil” to the knowledge by the presence or the presence perception for a sense pleasure is not acceptable.
خلاصه ماشینی:
چکيده : واژگان کليدي : ابن سينا، خواجه نصيرالدين طوسي ، ادراک ، لذت ، نيل The Review and Criticism of the Interpretation of Khaje Nasir Al-Tosi for “Neil” about Pleasure in Avicenna’s Al-Isharat wa’l-Tanbihat Mahdi Bahrami, Nasrollah Hekmat, Seyed Razi Mousavi Gilani Absract: Avicenna in al-Ishārāt wa-l-tanbīhāt has described pleasure as perception and reaching to something which is perfection for the perceiver.
از طرفي ديگر، فخر رازي نيز برخي از واژه هاي استفاده شده در اين عبارت را بيهوده و بدون کاربرد دانسته ، به نحوي که اگر حذف شوند هيچ خللي به مفهوم جمله و مقصود ابن سينا وارد نمي شود.
٣ اين ضرورت فقط در مورد کمال و خير قوة مدرکه يا همان ملائمت پديد مي آيد؛ چراکه ابن سينا بارها تاکيد کرده است ميان کمال و خير مدرک و ادراک لذت ملازمه و ضرورتي وجود ندارد و گاهي با وجود اين که کمال و خير مدرک درک مي شود، لذت درک نمي شود.
البته ناگفته نماند که بر اساس آن چه ابن سينا در کتاب عيون الحکمه بيان کرده است ، بايد توجه داشت که کمال مدرک نيز موردنظر است ، چون اگر مدرک به کمال خود نرسيده باشد نمي تواند موجب کمال و خير قوة مدرکه يا تحقق فعل خاص اش شود.
١ در کتاب المحاکمات قطب الدين رازي نيز ادعاي خواجه نصيرالدين طوسي مبني بر حضوري بودن ادراک لذت براي نيل به ذات مدرک مطرح شده است .