چکیده:
نظام خانواده، اساس بنیادین بقای اجتماع انسانی است و از جمله مسائل مهمی که در جوامع بشری امروزه وجود داشته و حتی در برخی از موارد منجر به فروپاشی روابط زوجیت فیمابین زن و شوهر میگردد مسئله ی نازایی یا ناباروری میباشد. از لحاظ علم پزشکی، علل نازایی ممکن است مرتبط با زن و یا مرتبط با مرد باشد ولیکن پیشرفتهای گسترده و وسیعی در عرصه علم ژنتیک و دستاوردهای نوین پزشکی در زمینه باروری مصنوعی امروزه درکشورمان بوجود آمده که منجر گردیده است تقریبا دیگر مانعی بر سر راه زوجین نابارور وجود نداشته باشد چرا که زوجین میتوانند بواسطه یکی از طرق تلقیح مصنوعی، صاحب فرزند شوند. در مقاله حاضر علت نازایی از جانب زن، و اسپرم سالم مرد مدنظر میباشد و فی الواقع بحث رحم استیجاری (عاریهای) برای صاحب فرزند شدن مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد؛ بدین معنی که هرگاه زن و شوهر دارای سلول جنسی سالم باشند ولیکن زن رحم سالمی نداشته باشد، در این فرض، جنینی که در محیط آزمایشگاهی از لقاح تخمک زوجه و اسپرم زوج آماده گردیده است با وسایل پزشکی به رحم زن دیگری منتقل میگردد و پس از اینکه جنین در رحم زن بیگانه، رشد و نمو پیدا کرد و به دنیا آمد به صاحبان اصلی خود بازگردانده میشود.
خلاصه ماشینی:
در مقاله حاضر علت نازایی از جانب زن، و اسپرم سالم مرد مدنظر می باشد و فی الواقع بحث رحم استیجاری ( عاریه ای ) برای صاحب فرزند شدن مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد؛ بدین معنی که هرگاه زن و شوهر دارای سلول جنسی سالم باشند ولیکن زن رحم سالمی نداشته باشد ، در این فرض ، جنینی که در محیط آزمایشگاهی از لقاح تخمک زوجه و اسپرم زوج آماده گردیده است با وسایل پزشکی به رحم زن دیگری منتقل می گردد و پس از اینکه جنین در رحم زن بیگانه ، رشد و نمو پیدا کرد و به دنیا آمد به صاحبان اصلی خود بازگردانده می شود.
در اینجا برای بیان بهتر موضوع نظر برخی از مراجع را در پاسخ به این سوال که اگر نطفه مردی ( زوج ) با تخمک زوجه بعد از ترکیب در رحم اجاره یا عاریه ای از زن دیگر غیر از صاحب تخمک پیوند شود و جنینی در رحم اجاره ای یا عاریه ای رشد کند و متولد شود شرعأ جایز است یا خیر؟ می آوریم ( به نقل از صمدی اهری ، نسب ناشی از لقاح مصنوعی درحقوق ایران و اسلام ، صص 30 – 47 ) بند اول: جواز انتقال جنین به رحم دیگری ( قائلین به جواز ) : الف) آیت الله خامنه ای : « فی نفسه مانع ندارد و در جمیع این مسائل باید از لمس و نظر حرام اجتناب شود » .