چکیده:
ریشه های تاریخنگاری اسلامی به روایات راویان و اخباریان سده اول و دوم قمری باز میگردد که در متون تاریخی سده های بعد بر جای مانده اند. از این رو، فهم شیوۀ تفکر مسلمانان درباره گذشته، به یک معنا بدون بررسی این روایت های تاریخی امک انپذیر نیست. در این میان، روایات ابوعمرو عامربن شراحیل عبد شعبی معروف به شعبی (متوفای 104ق)، به عنوان نخستین اخباری مکتب عراق، از جایگاه خاصی در تاریخنگاری اسلامی برخوردار است؛ زیرا شناخت و بررسی روایات وی ما را به فهم دقیقتر تحولات تاریخ اسلام در سدۀ نخست رهنمون میسازد. بر همین اساس، در مقالۀ حاضر تلاش شده است تا با خوانش روایت های شعبی در متون کلاسیک تاریخی، به فهم مولف های تاریخنگاری او پرداخته شود. به سخن دیگر، مسئلۀ مقاله حاضر شناسایی بینش و اندیشۀ تاریخنگاری این اخباری کوفی و تاثیر این نگرش ها در روایت رخدادهای تاریخ اسلام است. رویکرد اتخاذ شده در این تحقیق، رویکرد معناکاوی است. بر پایۀ این رویکرد، به منظور فهم تاریخنگاری شعبی، در کنار شناسایی عناصر زبانی روایت هایش لازم است که رابطۀ میان متن «روایت ها»با نویسنده (شعبی) و بافت اندیشه ای و فرهنگی زمانۀ متن نیز بررسی و تحلیل شود.
نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که نظام فکری و اندیشه های شعبی بر مولفههای هویت سازی عربی-اسلامی، بینش قبیلهای-قومی و مشروعیت سازی برای امویان استوار بوده که این مولفه ها به شدت متاثر از اوضاع زمانۀ وی بوده است.
The roots of Islamic historiography originated in narrations of narrators and
historians of the first and second centuries AH which are remained in the historical
texts of later centuries. Therefore, understanding Muslims thinking way about the
past, in a sense it is not possible without studying these historical narratives. In the
meantime, the narrations of Abu ʿAmr ʿAmir ibn Sharahil al-Shaʿbi (d. 104 AH/722
AD) , known as Sha'bi, as the first historian of Iraq school has a special situation in
Islamic history, as knowing and investigating his narrations will lead us to a more
accurate understanding of the developments in the history of Islam in the first
century. Therefore, this article intends to understand the components of his
historiography by reading Sha'bi narratives in classical historical texts. In other
words, the issue of the present article is to identify the insight and thought of the
historiography of this Kufi historian and impact of these attitudes in the narration of
the events of the history of Islam. The approach adopted in this analysis is a
semantic approach. Based on this approach, in order to understand the
historiography of Sha'bi along with identifying the linguistic elements of his
narrations, it is necessary to study and investigate the relationship between the text
of the narrations with the writer (Sha'bi) and the contexture of thought and culture of
the text.
The results of this paper indicate that Sha’bi’s system of thought and ideas was
based on the components of Arab-Islamic identity, tribal-ethnic insights and
legitimation for the Umayyad dynasty, which these components have been strongly
influenced by the situation of his time.
خلاصه ماشینی:
بر پایۀ این رویکرد، بـه منظـور فهـم تـاریخ نگـاری شـعبی ، در کنـار شناسایی عناصر زبانی روایت هایش لازم است کـه رابطـۀ میـان مـتن «روایـت هـا» بـا نویسنده (شعبی ) و بافت اندیشه ای و فرهنگی زمانۀ متن نیز بررسی و تحلیل شود.
بدین منظور، نگارندگان ایـن مقالـه پرسـش اصـلی خود را بر این مبنا قرار داده اند که : مهم ترین مؤلفه ها و شاخصه های تـاریخ نگـاری شـعبی چـه بوده است ؟ در میان شیوه های مختلف موجود برای شناخت ویژگی های تاریخ نگاری یک اثر و فهم چگونگی و چرایی تولید آن ، در مقاله حاضر از رویکرد معناکاوی استفاده شده است .
با توجه به رویکرد فوق ، در این مطالعه تلاش شده است پس از تحلیل عناصر درون زبـانی متن روایات ، نحوۀ گفت و شنود آن از یک سو با شخص تولید کنندۀ روایت و اثـر (شـعبی ) و از سوی دیگر با بافت کلان فرهنگی -اجتماعی که به آن متن چارچوب داده است (بافت کـلان جامعۀ اسلامی عراق و به ویژه کوفه در قرن اول قمری )، شناسایی و فهم شود.
d. ), Taḏkara al-Ḥifāẓ, Vol. 1, Beirut: Dār Eḥyā al-Torāṯ al-‘Arabī, - Ḏahbī, Šams al-Dīn Moḥammad b.
Moḥammad (1404), Al-‘Eqd al-Farīd, Edited by Mofīd Moḥammad Qimīḥa, Vol. 1, Beirut: Dār al-Kotob al-‘Elmīya.
Moḥamad (1412), Al-Montiẓam fi Tārīḵ-e al- Omam va al-Molūḵ, Edited by ‘Abdulqādir ‘Aṭā & Moṣṭafā ‘Abdulqādir ‘Aṭā, Vol. 7, Beirut: Dār al-Kotob al-‘Elmīya.
‘Alī (1417), Tārīḵ-e Baḡdād, Edited by Moṣṭafā ‘Abdulqādir ‘Aṭā, Vol. 25, Beirut: Dār al-Kotob al-‘Elmīya.