چکیده:
چکیده داستان عامیانه ی نوش آفرین نامه،یکی از رمانس های فارسی است که احتمال می رود زمان کتابت آن مربوط به دوره ی قاجار باشی. این رمانس،اطلاعات ارزشمندی از اوضاع فرهنگی و اجتماعی زمان خود را در اختیار خواننده قرار می دهد. نظام اداری مانند ولایت دادن شاه به شاهزادگان دختر و پسر، آیین هایی همچون آذین بستن شهر به مناسبت های مختلف، آیین های اعتقادی مانند اذان و اقامه خواندن در گوش نوزاد، اعتقاد به جبر و تقدیر، توکل، شکرگزاری، توسل به ائمه و ..... آداب اجتماعی مانند سپردن طفل به دایه، پوشیدن لباس سیاه برای عزاداری و ..... در این داستان با بن مایه های اساطیری و کهن الگویی به گونه ای تلفیق می شود که برای مخاطب درک دیو و سحر و جادو و اعتقاد به طلسم و باز کردن آن، در کنار اعتقادات اسلامی، مضحک و تمسخرآمیز نمی شود.وجود عناصر خارق العاده و فراطبیعی، خرافات و باور های خرافی در این داستان نشان می دهد رمانس از زمان پیدایش که با داستان سمک عیار آغاز می شود تا زمان شکل گیری و کتابت داستان نوش آفرین نامه سیر نزولی داشته است. روش ما تحلیلی- توصیفی و استفاده از کتابخانه بوده است.کلیدواژه ها: داستان عامیانه، قاجار، نوشآفریننامه.
Abstract Nooshafarin-nameh folk story gives the reader , valuable information about cultural and social conditions of Qajar era . Administrative system like that the King gives the governorship to the prince boy and princess . Some customs like decorating the city for different occasions . Some beliefs like reading Azan and Iqame in new born's ear , believe in determinism and fate , reliance , thanksgiving , appealing to Imams and etc. Social etiquettes like entrusting the baby to the nanny , wearing black clothes for mourning and etc. . In this story , mythological theme and archetyping compiled in a way that understanding fiend and black magic and believing in charm won't be derisive beside Islamic beliefs .Our method was analytical-descriptive and using library.and black magic and believing in charm won't be derisive beside Islamic beliefs .Our method was analytical-descriptive and using library.Keywords : folk story , Qajar , Nooshafarin-nameh .