چکیده:
علامه دوانی، با تکیه بر قواعدی همچون وحدت وجود، انتساب ماهیت به وجود، اصل تشان و عدم التباس موجودات به مبدا اشتقاق، وحدت شخصیه را تبیین میکند. از دیدگاه او، حقیقت وجود در ذات الهی منحصر است و ماسوی منتسب به وجودند، نه آنکه سایر موجودات، امور موهوم و خیالی تلقی شوند؛ با این حال، اعتقاد به وحدت شخصی با مبانی دوانی در تضاد است. با توجه به آثار و پیامدهای آن، انسان به نتیجۀ روشن، مطلوب و معقول نمیرسد. سرانجام، تبیین نهایی این مطلب در حکمت متعالیه به اوج خود رسیده است. در آنجا، وجود دارای هویت عینی است که واجد مراتب متعدد است. تمام این مراتب، محل سریان و ظهور و بروز وجود است. ملاصدرا درنهایت به این نتیجه میرسد که به سبب شدت فعلیت مبدا وجود، جایی برای بروز چیزی دیگر باقی نمیماند. مبدا از فرط فعلیت، بر تمامی فعلیات و تحصلات محیط است؛ درنتیجه، او هر موجود را شانی از شوون آن وجود تام میداند و معتقد است آنچه کثرات است، چیزی نیست جز تجلی صفات او در مجالی و ظهور اسماء در مظاهر. در این نوشتار، مسئلۀ وحدت شخصی وجود با تکیه بر مبانی این دو فیلسوف بررسی و ارزیابی شدهاند.
Abstract The question of unity of existence is one of the most fundamental mystical and philosophical issues that is discussed in this article, based on Allamah Dawani and Mullah Sadra’s theoretical foundations. Allamah Dawani’s explanation of the question of individual unity is based on principles such as unity of existence, the attribution of essence to existence, the principle of disposition and non-confusion of creatures to the origin of derivation in the sense that the truth of existence is unique in divine essence and the rest is ascribed to the existence. BY investigating Dawani’s basics, one should say that believing in individual unity of existence is in contrast with his basic principles. The issue is not acceptable in his thought system because by declaring both originality of existence and originality of essence to explain plurality of the universe, belief in redundancy and the relation of essences with existence and declaring disposition has basic inconsistency and internal conflict. The issue is concluded in Mullah Sadra’s approach because he introduces existence as an objective identity with multiple orders, orders that are only the manifestation of existence and regarding the intensity of the actuality of the origin of existence which encompasses all achievements, there is no room for other affairs. Any creature is a status of statuses of that absolute existence and plurality is nothing but the manifestation of its attributes in the opportunity of names. The explanation is well acceptable with the Mullah Sadra’s theory of gradation. From what has been stated, it follows that individual unity presented by the two philosophers only have one point in common which is that in the universe there is only one original truth; however their basic principles and manner of explanation are different. The philosophical foundations and principles that cause internal conflict of the discussion for Dawani and transition from philosophy to mysticism for Mullah Sadra. The summary of Mullah Sadra' s theory as an independent theory can be brought up in this sense that in Mullah Sadra’s views, where he considers the "essence status" of self-existence, individual unity of unconditional type is a divider that from mystical view is interpreted as "absolute identity" and "the essence of oneness". In this approach, there is nothing opposite or contrary to it and all are the emergence and manifestation of that. Existence of God is the individual one truth. But in some cases Mullah Sadra speaks of unconditional divided existence by looking at God's "action" not His essence which is equal to the term "expanded grace" in mysticism. In this order, predication and generality are tried so that all determinations are present in that.
خلاصه ماشینی:
وقتی منشأ انتزاع مفهوم وجود برای ماهیات، انتساب آن به وجود حقیقی است، این نتیجه حاصل میشود که یگانه وجودی که ماهیات امکانی بدان انتساب پیدا میکنند، وجودی است که قائم به ذات خویش است؛ بنابراین، به سبب اینکه یک وجود بیش نیست، سخن از اشتراک معنوی یا لفظی وجود نیز بیمعنی است؛ زیرا ماهیات ازنظر دوانی، معدوم بالذاتاند.
گرچه او مفهوم وجود را مشترک میان همه موجودات میداند، نظر به اینکه ماهیات معدوم بالذاتاند و تحقق آنها صرفاً در پی یک ارتباط و اضافه با حقتعالی است، حقیقت وجود فرید است و تنها اوست که متن واقع را پرکرده و ازاینرو، اشتراک وجود نیز ساقط از معناست، هرچند ملاصدرا در این مورد دو رأی اساسی دارد: یکی براساس مشی و مبانی حکمت متعالیه استوار است و دیگری با مشرب عرفا سازگارتر است.
همانطور که گفته شد ازنظر دوانی، واجبالوجودِ قائم به ذات، تنها وجود حقیقی است و در ممکنات، ماهیت از اصالت و اعتبار برخوردار است و تشخّص و عینیت آنها نیز در صرف انتساب خلاصه میشود؛ اما در حکمت متعالیه، ذات وجود، عامل تشخص، جزئیت و عینیت همۀ موجودات است و موجودیت هر موجود (کثرت) منوط به وجود است نه به انتساب؛ به همین دلیل، ملاصدرا مناسبت و مشابهتی را که بین هستی بر مبنای تشکیک خاصی وجود دارد، امری بدیهی و «قریب من الاولیّات» تلقی کرده (ملاصدرا، 1383، ج 1: 41) و گفته است اختلاف میان موجودات بهحسب ذات آنها وجود ندارد؛ بلکه به تقدّم و تأخّر و ظهور و خفاء است؛ برای مثال، نزدیکترین شیء برای وجود، نور است (همان: 82).