چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت زنان در منظومۀ عاشقانۀ هشت بهشت امیرخسرو دهلوی است. مثنوی هشتبهشت به جنبههای متعدد آرمانشهر زنان اشارات فراوانی میکند. روش تحقیق در این مقاله موردی- زمینهای با رویکرد همبستگی است و کوشش شده تا با استفاده از روش تحلیل محتوا معیارهای زن خوب را از دیدگاه این شخصیت مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. طرح جایگاه زن در خانواده و اجتماع و ارائه راهکار کاربردی در این زمینه یکی از مضامین اساسی امیرخسرو در ارائۀ مدینۀ فاضله در شهر آرمانی هشتبهشت است. رسیدن به جامعۀ آرمانی که او در نظر داشته با معیارهای جامعۀ زمانۀ او بیشتر هماهنگ و مرتبط است. درونمایۀ داستان هشتبهشت پیمانشکنی زنان و تظاهر آنان به ستر و صلاح است. او در این منظومۀ عاشقانه هر جا که شرایط را مناسب دیده است، در خلال داستانهای پراز نشاط، دستاویزی برای تعلیم و موعظه به «زن» یافته، اذعان کرده است. مطابق نتایج تحقیق، تعهد و وفاداری زن برای زندگی بهتر و به دست آوردن آرامش واقعی دنیا و آخرت ضروری است.
The purpose of the present research was to review the status of women in the versified love story of Amir KhosrowDehlavi“HashtBehesht”. The “HashtBehesht”Masnavifrequently pointed todifferent aspects of women's utopia. The research was a case-based with a correlation approach.The "content analysis" method was implemented to analyze and evaluate the ideal female criteria from the above mentioned poet point of view. The discussion of women's position in the family and community and the suggestion of a practical approach in this regard was one of the main themes of Amir Khosraw'sintroducing of utopia in the “HashtBehesht” ideated town . Achieving an ideal society that he consideredwas more coherent and accorded to the standards of his era society. The main theme of the “HashtBehesht” storieswas the women infidelity and their pretention to honesty and goodness. In this romantic episodes, wherever the writerrecognized and during the tales of joy in the proper part of the story plot he pretexted for teaching and preaching to the "woman." According to research results, women's commitment and loyalty were needed for a better life and for obtaining the true peace of the material world and the Hereafter.