چکیده:
اگرچه اصل شفاعت از امور مسلّم بین مسلمانان است اما اینکه محدوده شفاعت، علاوه بر قیامت، برزخ را هم شامل شود، همواره میان اندیشمندان شیعی مورد بحث بوده است. به گونهای که شفاعت در برزخ موجب آمرزش گناهان شده و از سویی مایه ارتقاء رتبی و تعالی درجه معنوی افراد شود. علامه طباطبائی وجود شفاعت در عالم برزخ را نپذیرفته و استعانتهای معصومان (ع) در برزخ را نوعی اجازه تصرّف از سوی خدا در عالم برزخ میداند. لذا معتقد است که شفاعت در عوالم پیش از قیامت محقق نمیشود زیرا از دیدگاه ایشان بحث شفاعت پس از مسجّل شدن ورود به بهشت یا جهنم معنا مییابد و برای این منظور نیز به برخی روایات استناد میکنند. در این مقاله ضمن پرداختن به دیدگاههای مطرح، و نقد و بررسی ادلۀ آراء ایشان روشن میگردد که با توجه به اطلاق ادلّه آیات و روایات و عدم تقیید آیه به شفاعت در قیامت و شمولیت آن نسبت به عالم برزخ، نیز توجه به مثالیّت عالم برزخ و وجود پدیدههای دنیا در آن عالم با مرتبه شدیدتر، و استمرار شفاعت پیامبر(ص) از دنیا تا برزخ و نیز قیامت، و التفات به اصل تخویف و ترساندن و هشداردهی برای پیشگیری از وقوع گناه در دین اسلام و نیز اصل سبقت گیری رحمت الهی بر غضب او و همچنین اصل نجات بخشی انسان، میتوان امکان شفاعت برزخی را اثبات نمود. و اینکه شفاعت در برزخ نیز وجود دارد.
Although intercession is taken for granted among Muslims, whether its scope covers purgatory as well as resurrection has been a point of disagreement among Shi’a thinkers. This is so that intercession in purgatory leads to the remission of sins, and also promotes the spiritual rank of individuals. Allameh Tabataba’i has not accepted intercession in purgatory, and considers the aid of the infallibles in purgatory to be a kind of permission of authority from God in the world of purgatory. Therefore, he believes that intercession is not realized in the worlds prior to resurrection because in his view, intercession is done after it is decided whether the individual belongs to heaven or hell. He refers to certain narratives to support this view. In the present paper, the emergent views are studied, and Allameh Tabataba’i’s reasoning is criticized and analyzed. It is explained in the paper that considering ayahs and narratives and the non-exclusionary nature of the ayahs regarding resurrection and its inclusion of purgatory, and also considering the nature of purgatory and the existence of worldly phenomena in that world with a higher rank, and the continuous intercession of the Prophet (PBUH) in this world, in purgatory, and finally during the resurrection, and also with emphasis on the principle of intimidation and warning in the world in order to prevent sins being committed, and the principle of God’s mercy being more powerful than his wrath, and also the principle of rescue, intercession in purgatory can be proven.