چکیده:
کتاب «ساختارعلیت مخلوق براساس دیدگاه
علست مخا 8» نو 6 ابوالحسن اشعری» برگردانی است فارسی از مقالهای به
قلم ریچارد ام. فرانک» یکی از برجستهترین محققان
رد - ارد فراذ ۱ 1 غربی درحوز کلام اسلامی که به بررسی دیدگاه ابوالحسن
5 اشعری درکتاب اللمع درخصوص نقش و نحوه علّیت
۲۷۹-۶ انسان در صدور افعالش میپردازد. در نوشتار پیشرو
نخست ارمهم فرانک درزمینة کلام اشعری و محتزلی
بهاختصارمعزّفی شده است و به اهمیت پژوهشهای
وی دراین عره اشارت رفته و سپس ترجمة فاریسی به
طبع رسیده ازمقالة مزیوردرمعرض نقد و سنجش قرار
گرفته است. این جستارانتقادی نشان میده دکه ترجمه
یادشده» گذشته از آشفتگیهای ظاهری ناظر به نحوة
چاپ کتابء با اشکالات و نقائص چندگانه و چندگونه
چشمگیری همراه اس ت که ازآن جمله است: خطاهای
فاحش درخوانش و نگارش اسامی و عبارات» ترجمههای
نادریست» گزینش معادلهای مغلوط یا مرجوح» اغلاط
املایی وحروفنگاشتی قابلتوجه. حذف وسقطهای پر
شمارخرد وکلان» وسهوها و سهلانگاریها دراستفاده از
ریچارد ام. فرانک» ساختارعلیت مخلوق براساس نشانههای ویرایشی و نگارشی.
The book The Structure of Created
Causality According to Abulhassan Ash’ari’s Perspective
is a Persian translation of an article by
Richard M. Frank, one of the most prominent
Western scholars in the field of Islamic theology,
who examines Abulhasan Ash’ari’s views
in the book Al-Luma on the role and manner
of human causality in doing of his actions.
In the present article, first Frank’s important
works on Ash’ari and Mu’tazilite theology are
briefly introduced, and the importance of his
research in this field is pointed out, then the
Persian translation of this article is criticized
and evaluated. This critical essay shows that the
mentioned translation, in addition to problems
in its appearance which are related to its publication,
contains numerous and significant flaws
and shortcomings, including: Significant errors
in reading and writing names and phrases,
incorrect translations, selection of erroneous
equivalents, spelling and punctuation errors,
omission and numerous small and large misunderstandings,
and punctuation errors.