چکیده:
شناخت هدف و خواسته نهایی در زندگی، اهمیت فراوانی در معنا و سبک زندگی دارد. برای شناخت بهترین هدف نهایی برای زندگی میتوان از استدلالهای عقلی، قرآن و شهود استفاده نمود. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی در منابع کتابخانهای بود که یکی از برهانهای عقلی را بررسی نمودیم که صبغه روانشناختی داشت و از گزارههای قرآنی به عنوان تکمیل و تایید بهرهمند شدیم؛ بدین صورت که با توجه به مبانی فلسفی صدرا بدین نتیجه رسیدیم که جهان غایتمند بوده و خدای تعالی هم مبدأ المبادی است و هم غایت الغایات؛ اگر هدف(هدفهای) نهایی ما در(از) زندگی، قرب الهی و معرفت عمیق خدا نباشد و تنها خواستههای مادی باشد، خواه ناخواه در زندگی دنیوی حداقل با سه مشکل اساسی احساس ناکامی و محرومیت، احساس عدم امنیت و احساس دلزدگی روبهرو خواهیم شد؛ پس باید خواستهای داشته باشیم که در دسترس، پایدار و فناناپذیر و نامحدود باشد.
خلاصه ماشینی:
روش تحقيق ، توصيفي تحليلي در منابع کتابخانه اي بود که يکـي از برهان هاي عقلي را بررسي نموديم که صبغه روان شناختي داشت و از گزاره هاي قرآني به عنوان تکميل و تاييد بهره مند شديم ؛ بدين صورت که با توجه به مباني فلسفي صدرا بدين نتيجه رسيديم که جهان غايتمند بوده و خداي تعالي هم مبـدأ المبـادي اسـت و هم غايت الغايات ؛ اگر هدف (هدف هاي) نهايي ما در(از) زنـدگي، قـرب الهـي و معرفـت عميق خدا نباشد و تنها خواسته هاي مادي باشد، خواه ناخواه در زندگي دنيوي حـداقل با سه مشکل اساسي احساس ناکـامي و محروميـت ، احسـاس عـدم امنيـت و احسـاس دلزدگي روبه رو خواهيم شد؛ پس بايد خواسته اي داشته باشيم که در دسترس ، پايـدار و فناناپذير و نامحدود باشد.
از ديد صدرا سـعادت همـان لـذت درک و مشاهده وجود است (صدرا، ١٤١٩، ج ٩: ١٢٢) و از آنجا کـه مصـداق وجـود حـد ١٠٨/فصلنامه مطالعات قرآني، سال يازدهم ، شماره ٤٢، تابستان ١٣٩٩ ندارد پس ادراک وجود جز با شهود و علم حضوري امکان ندارد(ع ٣٦)(همان ، ج ١: ٤١٢ ٤١٢)؛ پس بايد خواسته هاي بالذات ما، سعادت ابدي باشـد و آن خواسـته هـاي متوسـط (اهداف دنيوي) را دنبال کنيم که منجر به همين خواسته بالـذات شـوند؛ يعنـي دنيـا را براي رسيدن به آخرت بخواهيم (ع ٣٧)[رهنمايي ع ٣٧ به هدف ].