چکیده:
یکی از ویژگیهای اصلی آثار صوفیانه اقتباس آنها از اندیشههای صوفیان پیش از خود است، چنانکه تاثیرپذیری نویسندهی کشف المحجوب از رسالهی قشیریه این امر را اثبات مینماید، این تاثیرپذیری و تاثیرگذاریها سبب ارتباط زنجیرهای این آثار با یکدیگر شده است، حال آنکه مرصادالعباد نجم رازی به نوعی انحراف و خروج از این زنجیره و سنت است. نجمالدین رازی در تالیف آثار خود به مسائل تاریخی و سیاسی زمان توجه نموده و به مقتضای زمان در تعالیم صوفیانه دگرگونی-هایی ایجاد کرده است. به عنوان یکی از این دگرگونیها میتوان به جایگاه کلیدی شاهان در مرصادالعباد اشاره کرد که رازی این طبقه را در صدر سایر طبقات مینشاند. حال آنکه مطالعه آثار صوفیه پیش از او سرشار از احادیثی است که پیران، مریدان خویش را به دوری از شاهان امر کردند، نویسندگان در این مقاله به انحرافهای نجم رازی از سنت متون صوفیه پرداخته، سعی میکنند تا دلایل چنین انحرافی را نیز با رویکردی به عصر رازی بیان کنند.
One of the main features from the impression of Sufi is that given from the thought of the old Sufies, as the imperssible of Kashf Almahjoub̉s author form the Qoshyryh treatise was uphold this dissertation. The influence and impact of these works was caused the chain link, While Mersadalebad Najm Razi didn’t follow this chain. NajmAldyn Razi was assisted historical and political issues of his time on his traces and he has changed edification of Sufi with attention of time. As one of these changes can be noted the key role of kings in Mersad alebad that he had rousted this class on top of the other classes. However, the other study of Sofia is full of advances that his disciples went away from the kings. The authors investigated the deviation of traces of Najm Razi from Sofia texts and they tried to expressed the reasons for such deviation .