چکیده:
صدرالمتألهین متناسب با نگاه اصالت وجودی خود، تشکیک در مراتب وجود را بنا نهاد و آن را تشکیک خاصی نامید، اما در این که منظور او از تشکیک در وجود چه بوده، تفاسیر مختلفی ارائه شده است. برخی وحدت تشکیکی وجود را یک آموزه متوسط از حکمت متعالیه برای نزدیک کردن ذهن متعلمان فلسفه به سوی رأی نهایی ملاصدرا(ره) یعنی وحدت شخصی وجود دانستهاند. برخی دیگر تشکیک وجود را نسخة فلسفی و تفسیر صحیح از وحدت شهود عارفان دانستهاند.اما برخی معتقدند که وحدت وجود عرفانی به معنای موجودیتِ همه موجودات به عین وجود واجبتعالی است و تشکیک صدرایی نیز دقیقا به همین معناست. بر این اساس، تشکیک بدان معناست که تنها یک وجودِ بسیط و اطلاقی محقق است و کثرات بهرغم موجود بودن، وجودی غیر از آن وجود بسیط و مطلق و واحد ندارند. به عبارت دیگر، به اعتقاد طرفداران این تفسیر، صدرالمتألهین(ره) در صدد اثبات موجودیت همة وجودات به وجود خداوند، و یا به بیان دیگر، اثبات وجود بودن وجود خداوند برای همة موجودات بوده است.در این مقاله، تفسیر اخیر را دیدگاه نهایی ملاصدرا فرض کرده و با این اصل موضوع، برخی ادلة او را برای اثبات این تفسیر، تقریر و بررسی نمودهایم.
According to his existential authenticity, Sadr al-Mutawla'in established an existence in the levels of existence and called it a special formulation, but there were various interpretations of what he meant in terms of existence. Some of the unity of the existence of existence is a modest doctrine of transcendental wisdom to bring the philosophers' minds closer to the ultimate vote of Mulla Sadra, the personal unity of existence. Some others believe that the existence of the existence is a philosophical version and an accurate interpretation of the unity of the witnesses of the mystics. But some believe that the unity of the mystical existence means the existence of all beings in the same vein and Sadra's arrangement is exactly the same. On this basis, matrix means that there is only one supernatural existence, and many, despite being, exist without the existence of a supreme, absolute and unified entity. In other words, in the opinion of the proponents of this interpretation, Sadr al-Muta'l-أīni sought to prove the existence of all being in the presence of God, or in other words, to prove the existence of God for all beings. In this article, the recent interpretation of Mulla Sadra's ultimate view assumes And with this principle, we have narrated and reviewed some of his arguments to prove this interpretation.
خلاصه ماشینی:
صدرالمتألهين (ره ) از اين «وجود رابط معلول »، براي اثبات تشکيک وجـود و ايـن کـه «وجود خداوند وجود همۀ اشياست » استفاده کرده است : صغري: همۀ ممکنات موجود (يا وجودهاي امکاني) عين الربط به وجـود واجـب تعـالي هستند؛ کبري: آنچه عين الربط است ، هر چند موجود است اما وجـودي غيـر از وجـود طـرف ربط خود ندارد و به عين وجود او موجود است .
ان جميع الوجودات الإمکانية و الإنيات الارتباطية التعلقيـة اعتبـارات و شـؤون للوجـود الواجبي و أشعة و ظلال للنور القيومي لا اسـتقلال لهـا بحسـب الهويـة و لا يمکـن ملاحظتهـا ذواتا منفصلة و إنيات مستقلة لأن التابعية و التعلق بالغير و الفقر و الحاجـة عـين حقائقهـا لا أن لها حقائق علي حيالها عرض لها التعلق بالغير و الفقر و الحاجة إليه بل هي في ذواتهـا محـض الفاقة و التعلق فلا حقائق لها إلا کونها توابع لحقيقة واحدة فالحقيقة واحدة و لـيس غيرهـا إلا شـؤونها و فنونهـا و حيثياتهـا و أطوارهـا و لمعـات نورهـا و ضـلال ضـوئها و تجليـات ذاتهـا (صدرالمتألهين ، ۱۹۸۱، ج ۱، ص ۴۷) بررسي اشکال اول اگر مقدمه پنجم اين دليل صحيح باشد و «ذات عين فقر معلول »، عين «نسبت بـا وجـود علت » باشد، بايد بگوييم وجود خداوند نيز عين الربط به وجـود معلـول اسـت .