چکیده:
نعلم أن الزمن في الأصل ملازم للحدث أو الفعل، وذلك أنّ الحدث، لا بدّ له من مُحدِّث، أو أن الفعل لابد له من فاعل، ولا بدّ له أن يجري في دائرتي الزمان والمكان، فلا فعل ولا حدث يتحقّق خارج هذا النطاق. وحينما ندرس الفعل ونتعمق فيه باعتباره حدث يدل على الزمن في العربيّة، وبالنظر إلى ما يمكن أن نلاحظه، فإننا نجده في غاية من التعقيد، فالفعل وتصاريفه )الماضي ما يمكنه الوصول لهذه الغاية بإضافة بعض الملحقات إلى الفعل، قد تكونق وحده بالزمن، وإن والمضارع والأمر( في حقيقته لا يتعل أفعالا أو ظروفا أو أدوات، لتحدّد الزم ن وتوجّهه التوجيه المراد، من حيث جريان الفعل، أو الشروع فيه أو انقطاعه . ومعلوم أن تحوُّل الخطاب من صيغة إلى صيغة من شأنه أن يمنع الكلام من الجريان على وتيرة واحدة وهذا ما تحاول الباحثة أن تؤكده بهذا النوع من الالتفات، ولأن الالتفات في الشعر لم يأخذ حظا وفي را بين الدراسات الأدبية والنقدية؛ لذلك انحصرت مشكلة هذا البحث في؛ كيفية توظيف الشاعر أسلوب الالتفات للأفعال في قصائده، للتعبير عمّا يجول في نفسه. وبما أن الهدف الرئيس من هذه الدراسة هو تشخيص وتحليل أساليب الالتفات في الأفعال بقصائد الشاعر حسن السوسي، ومناقشة أوجه الالتفات فيها من خلال المنهج الاستقرائي، والوصفي والتحليلي. لذلك انقسم هذا البحث )الالتفات في صيغ الأفعال في شعر حسن السوسي( إلى أربعة مطالب؛ حيث شغل المطلب الأول؛ تعريف الالتفات لغة واصطلاحا، وخصص المطلب الثاني للالتفات من
الفعل الماضي إلى الفعل المضارع، بينما اهتمّ المطلب الثالث بالالتفات من الفعل الماضي إلى فعل الأمر، أما المطلب الرابع والأخيرفقد عُقد للالتفات من الفعل المضارع إلى فعل الأمر. وخلص البحث إلى مجموعة من النتائج.
Generally speaking, time is expressed by an action or event, and that action has been done by a doer. It is affected
by two factors: time and place. Otherwise, no action can take place. When we thoroughly study inflections of verbs
in Arabic as a way to express time, we find out that they are not as simple as they look: past simple tense, present
simple tense, and futur simple tense. In fact, there are some time expressions accompany with the verbs, which
could be averbs or time phrases, and they have a very important role in expressing time. They have a
complementary role in expressing the exact time by referring to its continuity, its beginning, or it's finishing.
It is known that, modifying the speech from one tense to another tense can affect the fluency of speech, and this
is what the researcher is looking at in her investigation. Modifying the tenses in poetry has not been studied
thoroughly. There is still much more room to investigate modification of tenses in poetry. This study aims at
investigating how the poet uses tense modification in his poems as a style that helps him to express his feelings.
The main goal of this study is to diagnose and analyse the style of tense modification in Hassan Al-Sousi’s poems,
and to investigate the types of tense modification in these poems. This could be conducted by using inductive,
descriptive, and analytical methods. This study has four objectives: The first one is to define tense modification in
terms of meaning and terminology. The second, to investigate how to modify the inflected verbs from past tense
to present tense. While the third objective is concerned with investigating the modification of inflected verbs from
past tense to future tense. Finally, the fourth objective is dealing with investigating the modification of inflected
verbs from present tense to future tense. Significant findings have been yielded from this study.