چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرات مکتب جبل عامل در تحولات فرهنگی حکومت صفوی بود. در این راستا و با روش توصیفی-تحلیلی، ماهیت و وسعت مهاجرت عالمان جبل عامل به ایران، شکلگیری صفویه و ارتباط آن با فقیهان جبل عامل، تاثیرات جبل عامل بر تحولات اجتماعی صفوی و تأسیس مکتب فقهی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد فقهای جبل عامل، به دلیل اتخاذ رویکرد اصولی در دستگاه فقاهتی خویش، حضوری فعال در سپهر اجتماعی صفوی اتخاذ نمودند و با تثبیت نهاد مرجعیت و ایجاد شبکه اداری علماء، جریان تصوف را به حاشیه رانده و دایره اختیارات فقها افزایش یافت، از این رو آئینها و مناسک مذهبی شیعه با قرائت فقیهانه انجام میشد.
Jebel Agha's Jurisprudential School is the continuation of the Shi'a jurisprudence school and the link between Shi'a jurisprudence history from the middle of the eighth century until the middle of the tenth century. The beginning of the widespread social action of the Jabal jurisprudents coincided with the formation of the Safavid government and the exquisite and lasting developments in various fields of Iran. However, the effects of Gibraltar have not been independently explored in the cultural-religious domains of the Safavid era; hence, the question of the research is to examine how Gibraltar's impact on the social developments of the Safavid government? This study aims to investigate the hypothesis that the Jebel scholars have taken an active part in the Safavid social sphere by adopting a principled approach in their apostate system and by consolidating the authority of the authority and the administrative network of scholars, The Sufis were marginalized and revived by religious studies.