چکیده:
یکی از مسائلی که همواره مورد نزاع بین متکلمان و فیلسوفان اسلامی و غربی بوده، مساله رابطه ایمان با عمل است. در دین اسلام، هر یک از ایمان و عمل ارزش استقلالی دارد و خود مورد نظر شارع است. کانت، در آثار خویش ایمان را امری معرفی میکند که یکسره مربوط به اخلاق و عقل عملی است و برای رسیدن به ایمان معرفت را کنار زده و دست عقل نظری را برای درک مابعدالطبیعه کوتاه میداند. در نگاه مطهری ایمان و معرفت همراه همیشگی هستند و در آثار خویش مطالبی دارد که به نقد دیدگاههای کانت دراینباره پرداخته است. این پژوهش، درپی بیان تحلیلهای مطهری بر مبانی کانت در رابطه ایمان و عمل عقلی است. روش تحقیق به صورت کتابخانهای و بررسی توصیفی-تحلیلی آثار مطهری و کانت است. از جمله نقدهای مطرح شده توسط مطهری میتوان به تعریف ناقص از ایمان و عدم توجه به اصالت ایمان اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
واکاوی رویکرد انتقادی شهید مطهری از مبانی کانت پیرامون رابطه ایمان با عمل عقلی 4 مجید توکل ١ یدالله دادجو٢ سید حسن بطحایی ٣ احمد حسین فلاحی چکیده یکی از مسائلی که همواره مورد نزاع بین متکلمان و فیلسوفان اسلامی و غربی بوده ، مساله رابطه ایمان با عمل است .
این پژوهش ، درپی بیان تحلیل های مطهری بر مبانی کانت در رابطه ایمان و عمل عقلی است .
میتوان بیان کرد که این نظریه مایل به تکیه بر عقل و معرفت ، برای تشخیص و تحلیل ایمان است .
از آنجاکه محل بحث در این مقاله ایمان دینی است و دین نیز در اصطلاح به سه دسته عقاید(عمل عقلی و قلبی)، اخلاق و اعمال عبادی تقسیم شده است ؛ به طوری که هریک ارزش استقلالی دارد و عمل مستقلی محسوب گردیده (ر.
». بنابراین ، حتی احکام عقلی نیز با این نگرش جزء اوامر و نواهی خداوند به حساب میآید و میتوان گفت که همواره معرفت خداوند بر همه امور دیگر تقدم دارد و انسان از طریق همین معرفت فطری به ایمان و عمل به دستورات گرایش پیدا میکند.
این بیان مطهری، پاسخ به کسانی میتواند باشد که همواره عمل بدون ایمان را برای وصول به سعادت کافی دانسته اند.
(همان : ٣١) این رای مطهری برخلاف نظر کانت در پس زدن معرفت برای وصول به ایمان است .
K. ; New York, NY, USA: Cambridge University Press.