چکیده:
پوشاک به عنوان یکی از مولفه های مهم فرهنگی نشان دهنده هویت هر جامعه ای است. مطالعه مولفه های پوشاک عشایر قشقایی بهعنوان نمادی از ساختار و پایدار اجتماعی موردپژوهش حاضر است. این مقاله در چارچوب نظریه ساختار کارکردی رادکلیف براون باهدف تحلیل مردم شناختی اعتقادات و مولفه های فرهنگی پوشاک عشایر قشقایی فیروزآباد استان فارس پرداخته است. روش کار در این پژوهش مطالعه عمیق و ژرفانگر بوده که از مطالعه اسنادی و کتابخانه ای، حضور در میدان تحقیق و مشاهده مستقیم همراه با مشارکت و مصاحبه استفاده شده است. با توجه به تحلیل کیفی داده ها، پوشاک عشایر قشقایی دارای کارکردی نمادین، اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و هویتی می باشد آنچنانکه عشایر را به ساختاری پایدار تبدیل کرده است که در طی سالیان، فرم و کارکرد اجتماعی قوم حتی باوجود معدود شدن تعداد عشایرکوچنده در میان آنها هنوز هم باقیمانده و از اصالتی خاص همواره برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
این مقاله در چارچوب نظریۀ ساختار کارکردی رادکلیف براون باهدف تحلیل مردم شناختی اعتقادات و مؤلفههای فرهنگی پوشاک عشایر قشقایی فیروزآباد استان فارس پرداخته است.
قرن هاست با تغییر تمدن و پیشرفت زندگی شهری و پیدایش انواع لباس با مد های مختلف، زنان و مردان عشایر به ویژه عشایر قشقایی استان فارس همچنان به لباس اصیل خود پایبند هستند و جز در حالات استثنایی و شهر نشینی، حاضر نیستند این پوشش خود را از دست بدهند.
(نقوی و مراثی،3:1393) 3-روش تحقیق پژوهش حاضر در چارچوب نظریۀ ساختار کارکردی راد کلیف براون به روش توصیفی به تحلیل مردم شناختی پوشاک در عشایر قشقایی فیروز آباد استان فارس پرداخته است.
خالکوبی که امروزه تتو خوانده می شود در میان زنان عشایر رایج بوده و از نقش های قالی، گلیم و جاجیم استفاده می کردند و این نقش ها را بر روی دستها و بدن خود طراحی می کردند و معتقد بودند که جنبۀ نمادین و درمانی دارد.
8-مؤلفههای پوشاک مردان عشایر قشقایی کلاه: کلاه قشقایی ها که با آن دو گوشی نیز می گویند بلند بوده، به شکل تاج است و تا بالای گوش را می پوشاند، معمولا به رنگ نخودی و یا خاکستری است، از جنس نمد و از پشم شتر درست می شود.
پوشاک زنان و مردان عشایر قشقایی تبدیل به نمادهای فرهنگی شده است آنچنانکه آنها را از دیگر اقوام متمایز کرده است.