چکیده:
يحظی ديوان في دروب السبعين للعلامة السيد محمد حسين فضل الله بأهمية خاصة
بقصائده الكلاسيكية والحديثة ولغته الصوفية والشعور المتقد تجاه رؤية الخالق
والتأمل في حصيلة العمر. إن ما كان مؤثراً في نقل رسالة الشاعر هو الصور البيانية
وبنية القصيدة. تحاول البنيوية (structuralism) شق طريقها في سبيل الكشف
عن العلامات الجديدة وفهم العلاقات الداخلية للعمل الأدبي. تحاول هذه المقالة
التطرق إلی سيرة العلامة السيد محمد حسين فضل الله وقريحته الشعرية والتعريف
بديوانه، إضافة إلی دراسة أسس النقد البنيوي في بعض قصائده. لأجل ذلك، ستعنی
المقالة بمستويين من مستويات اللغة الشعرية هما المستويات الخارجية التي تمثل
الوزن والقافية الشعرية والبنية الصوتية والكلامية والنحوية والتركيبات الحديثة،
والمستويات الوسطی التي تتناول الصور الشعرية والعلامات والرموز مع الإشارة إلی
الشواهد والأمثلة. يحاول هذا البحث تقديم شرح أدق للأشعار بافتراض وجود نوع
من الوحدة بين البنية والمضمون
The work Fi Darub Alsab'aein by Sayyed Mohammad Hossein Fadl- allah has dedidated a superiority and importance to itself applying classic and new odes with a mystical and emotional language for visiting God and a deep thinking about what has been obtained during the life. What has worked in transferring the poet's message is form and structure of the odes. Structuralism is an effort to discover new signs and to understand inner relations of the work. In this study we aim to investigate existing bases related to structuralist criticism in several odes of the Divan in addition to offering a description of Allama's life, his poetic talent and introducing the Divan. For this reason we focus on two linguistic layers of the poem; outside layer is same poetic rhythm and rhyme, phonetic, verbal and synthactic structures and median layer is poetic images, sign and symble which have been explained with examples. In this study, we try to consider a kind of union between structure and content of the work and to offer a more accurate understanding and perception of its poems and their messages.