چکیده:
در این مقاله، جایگاه مادر در خانواده و جامعه، به طور تطبیقی بین دیدگاه اسلام و فمینیسم بررسی میشود.
در اسلام راه رفع تبعیض نسبت به زنان را اصلاح ذهنیتها و توجه دادن به اهداف واقعی خلقت و آشنایی زن و مرد، شخصیت و کرامت یکدیگر و همچنین تدوین برنامههای اخلاق محور میداند. موضوعات مربوط به مادری در میان مجموعهای از بحثهای ایدئولوژیکی، بیولوژیکی و ساخت اجتماعی مطرح میگردد. نیز به نقش زن و ارزش مادری او که یکی از بحثهایی است که بخش گسترده از اندیشههای فمینیستی را به خود اختصاص داده است، پرداخته میشود.
In this article, the position of the mother in the family and society is compared between Islam and feminism point of view. In Islam,the way to eliminate discrimination against women are to reform minds and to pay attention to the true goals of the creation and thefamiliarity of women and men with each other, the personality and dignity of one another, as well as the development of ethical programs. Issues about motherhood are among a series of ideological, biological, and social debates. It also discusses the role of women and the value of motherhood, which is one of the most widely debated feministic ideas.
خلاصه ماشینی:
(هلر، ج۳، ص ۱۰۰) جهتگیری دوم: موافقان بیشتری دارد و جنبههای طبیعی آشکار مادری را پذیرفته و تجویز میکنند که بر حسب آن وظایف مادری به مادران از ریشههای اجتماعی فرهنگی سرچشمه میگیرد نه عوامل طبیعی و زیستی، این افراد معتقدند وظایف پدر و مادر به طور نابرابر در دو نقش توزیع شده است.
از نگاه او جامعهای که در آن تفاوتهای جنسی ریشهکن شده است دو نشانه روشن دارد، اول اینکه تفاوت در ظرفیت بچه زاییدن به یاری علم محو میشود و دوم اینکه نقش بزرگ کردن بچهها یا مادری کردن را در جامعه مردان و زنان به طور مساوی برعهده میگیرند.
خلاصة تحلیل تطبیقی با توجه به مقایسه دو دیدگاه اسلام و فمینیسم درباره جایگاه زن در نقش مادری شباهتها و تفاوتهایی در این دو دیدگاه به وضوح دیده میشود و در عین حال نظراتی کاملا اختصاصی برای هر کدام وجود دارد.
در دیدگاه اسلام رحم مادر بهترین محیط برای پرورش انسان است، اما فمینیسم این امر را فقط یک جریان بیولوژیکی میداند که با پیشرفت علم باید به مردان هم منتقل شود.
۳. نقش مادر در اسلام، اساس شکلگیری هویت خانواده است، اما در فمینیسم مشغلهای است که تمام وقت زنان را میگیرد.
در هر دو دیدگاه به جنس زن توجه ویژهای میشود، در اسلام مادری غریزه فطری است اما در فمینیسم محصول ساختار اجتماعی است.
۴. حمایت از جنس زن با توجه به نگرش مثبت و الهی اسلام که منجر به رشد و بالندگی زن میشود در واقع حقیقت انسان و هویت اوست و صفات مردانه یا زنانه دلیل برتری نمیباشد، اما در فمینیسم منکر تفاوت زنان و مردان آن میشوند و خواستار حرکت به سمت جامعه یک جنسی میباشند.