چکیده:
نگارش مقاله ای که عنوان نقد ادبی را یدک می کشد، نیاز به تعاریف دقیق، نظریه و روش شناسی دارد. در نقد ادبی باید از معیارهای شخصی فاصله گرفت و به دنبال معیارهای عینی و علمی باشیم. یک منتقد ادبی با دانش و تجربه، با اتخاذ شیوه ای عینی از غرض ورزی به دور مانده و نقدی بی طرف را ارائه می کند. تمرد از اصول نقد عینی و بی طرف، منجر به تباهی نقد می شود. اما گاهی اوقات نوشته هایی دیده می شوند که از پیروی از این اصول سر باز می زنند و اقدام به نوشتن یادداشت هایی تحت عنوان نقد ادبی می کنند که تنها بر معیارهای شخصی و یا نظریه توطئه بنا شده اند. مهدی جاوید شاد در شماره ۴۲ فصلنامه «نقد ادبی» (تابستان ۹۷) به انتشار مطلبی تحت عنوان «چگونه از زیر سایه ی خود خارج شوم؛ نقدی بر مقاله ایدئولوژی و فراخواندن جامعه ی سیاه پوستان آمریکا در شعر «به یاد رادیو» امیری باراکا» اقدام ورزیده که در تمام صفحات مقاله از ارائه تعاریف دقیق و علمی، فرضیه و روش شناسی خودداری کرده است، زیرا با ارجاع به تعاریف علمی و عینی، اساس نوشته اش (اتهام سرقت ادبی) با سوالاتی جدی مواجه می شود. جاوید شاد بحث خود را بر اساس فرضیات شخصی بنا کرده و از نقد منصفانه تمرد ورزیده تا با تکیه به اشتباهات، پنهان کاری و نظریات توطئه، یادداشتش را به پایان برساند. مقاله حاضر می کوشد تا با تکیه بر تعریف سرقت ادبی، نظریات متیو آرنولد، میشل فوکو، خورخه لوئیز بورخس و همچنین اصول و روش تحقیق، ضمن اشاره به اشتباهات مقاله جاوید شاد، روشنگر و راهنمای نقد مقالات دیگر نیز باشد.
An article related to literary criticism requires precise definitions, theory and methodology. In literary criticism, one must distance himself/herself from personal criteria and seek for objective and scientific criteria. A literary critic with knowledge and experience, by adopting an objective method, distances himself/herself from prejudice and provides a disinterested criticism. Distraction from the principles of objective and disinterested criticism leads to the destruction of criticism. But sometimes there are writings that refuse to adhere to these principles; they are based only on personal criteria or conspiracy theories. Mehdi Javid Shad has published an article, “How to Escape My Own Shadow; A Critique of “Ideology and Interpellation of Black Americans’ Community in Amiri Baraka’s “In Memory of Radio”, in Literary Criticism Quarterly (no. 42). He has refused to provide accurate and scientific definitions, hypothesis and methodology because by referring to scientific and objective definitions, the basis of his writing (the charge of plagiarism) faces serious questions. He based his argument on personal assumptions and dismissed disinterested criticism to finish his note by relying on mistakes, secrecy, and conspiracy theories. By relying on the definition of plagiarism, the views of Matthew Arnold, Michel Foucault, Jorge Luis Borges, as well as the principles and methods of research, the present research attempts to highlight the mistakes made by Javid Shad in order to shed light on the other articles of this type.
خلاصه ماشینی:
مهدی جاویدشاد در شمارة 42 فصلنامة نقد ادبی (تابستان 1397) به انتشار مطلبی با عنوان «چگونه از زیر سایة خود خارج شوم؛ نقدی بر مقالة ایدئولوژی و فراخواندن جامعة سیاهپوستان آمریکا در شعر «به یاد رادیو» امیری باراکا» اقدام کرده که در تمام صفحات مقاله از بیان تعاریف دقیق و علمی، فرضیه و روششناسی خودداری کرده است؛ زیرا با ارجاع به تعاریف علمی و عینی، اساس نوشتهاش (اتهام سرقت ادبی) با سؤالاتی جدی مواجه میشود.
مقدمه برای بررسی و پاسخ به اتهامات بیاساس مقالة «چگونه از زیر سایة خود خارج شوم؛ نقدی بر مقالة ایدئولوژی و فراخواندن جامعة سیاهپوستان آمریکا در شعر «به یاد رادیو» امیری باراکا» نوشتة مهدی جاویدشاد (منتشرشده در فصلنامة نقد ادبی، ش42، تابستان 1397)، نخست باید تعریفی از «سرقت ادبی»1 و موضوع بحثبرانگیز «سرقت ادبی از خود»2 را بیان کنیم.
2. بحث و بررسی مهدی جاویدشاد در مقالة «چگونه از زیر سایة خود خارج شوم؛ نقدی بر مقاله ایدئولوژی و فراخواندن جامعة سیاهپوستان آمریکا در شعر «به یاد رادیو» امیری باراکا»، «سرقت ادبی» را تعریف نمیکند و در تمامی صفحات از ارائة نظریه و روششناسی در این زمینه نیز تمرد میکند و به «معیارهای شخصی» روی میآورد.
[in Persian] A Study of the Postmodern Elements of an Early Example of Iranian Postmodern Fiction: Gozargahe Bi-Payani by Kazem Tina Tehrani Farzad Karimi Ph. D.
Keywords: postmodern literature, postmodernist anthropology, Kazem Tina Tehrani, Gozargah-e Bi-payani Representation of the Beast-Groom Myth in Mystical Anecdotes Mohsen Sadeghi Assistant professor of Persian, Payam Noor University.