چکیده:
در این مقاله ضمن معرفی اجمالی سید عبدالحسین بن یوسف از خاندان شرفالدین و ابعاد علمی و فرهنگی وی، به نقشآفرینیهای مهم این مصلح اجتماعی شیعه در حرمین شریفین بهتفصیل پرداخته میشود. نقشآفرینیهای حرمینی شرفالدین در دو محور «سفر حج با پذیرایی شریف حسین در سال 1340 قمری» و «اعتراضات دامنهدار و بینالمللی او به تخریب بقاع بقیع و تلاش برای مقابله با آن» بازمیگردد. در سفر حج، وی امامت جماعات را در مسجدالحرام و مساجد معروف مشاعر مکرمه بر عهده داشت و اعلام رویت هلال ماه ذیحجه با تایید او انجام میشد. وی در این سفر مناظرات و جلسات پرباری را نیز برگزار کرده که گزارشهایی از آن موجود است. دعوت رسمی شریف حسین از شرفالدین و پذیرایی شاهانه از او، به جهت موضع سیاسی شرفالدین در حمایت از شکلگیری دولت عربی به ریاست ملک فیصل فرزند شریف حسین در شامات بود که بهتفصیل خواهد آمد.
در این مقاله، همچنین به بیان تلاشهای بینالمللی شرفالدین در محکومیت و شکلدهی جبهه متحد ایران و یمن ضد آل سعود، پس از تخریب بقاع بقیع و دعوت به فتوای تعطیل حج برای فلج کردن سعودیان و مجبور کردنشان به بازسازی بقیع پرداخته شده است.
Briefly introducing Seyyed Abdul Hussein bin Yousef of the Sharaf al-Din family and his scientific and cultural dimensions, this article explains the important roles played by this Shiite social pacemaker in the holy shrines in details. Sharif Hussein’s roles with regard to Haramayn were in two categories: “the Hajj journey with his reception in 1340 A.H” and “his extended international objection due to the destruction of Baqi’ and trying to prevent it”. During his pilgrimage, he was the Imam of the congregation prayers in Masjid al-Haram and the famous mosques of the sanctuaries; and the sighting of the crescent of Dhu'l-Hijjah was being announced with his approval. During his pilgrimage, he had debates and held fruitful meetings, there are the reports of these events. Sharif Hussein’s formal invitation and royal reception of Sharaf al-Din was due to the latter’s political stance in supporting the formation of an Arab state headed by King Faisal, the son of Sharif Hussein in Damascus that will be discussed in details. The article also explains Sharaf al-Din’s international efforts in the condemnation and formation of a united front of Iran and Yemen against Al-i Sa’ud, after the destruction of Baqi’ and the fatwa to call for the forbidding the Hajj to defeat the Saudis and force them to reconstruct it.
خلاصه ماشینی:
وی که منتدی جبل عامل مرکزی را برای کارهای فرهنگی ـ مذهبی، بهویژه عزاداری برای امام حسین7 ، در اولین سالهای حضور در شهر صور ایجاد کرده بود و با حضور خود به این مجالس رونق میبخشید، با تألیف کتاب المجالس الفاخره در راستای پاسخگویی به شبهات مخالفان عزاداری و نیز مراقبت از انحرافات عزاداری، برای تعالی این مراسم الهی تلاش کرد (گروهی از مؤلفان، 1431ق،ج5 ، ص5).
مسافرتهای علمی ـ فرهنگی به مصر با توجه به جایگاه ویژة علمی و فرهنگی مصر که در میان اهل تسنن همسنگ نجف اشرف برای شیعه تلقی میشد، شرفالدین در سال 1329ق، همراه داییاش، سیدمحمدحسین صدر به مصر سفر کرد؛ سفری که خود تأثیرات عمیق آن را در زندگی و روحیهاش گوشزد کرده است؛ زیرا فرصت دادوستدهای علمی و ادبی با دانشمندان آن دیار، در این سفر برایش فراهم شد؛ از جمله اینکه وی با حضور در درس شیخ سلیم بشرى مالکى، شیخ الأزهر، زمینة آشنایی خود با وی را فراهم کرد که تا سالها ادامه یافت و شرفالدین 25 سال بعد از آن واقعه، در سال 1355ق، مجموعه مکاتباتش را با شیخ سلیم، که 112 نامه بود، به همراه مقدمهای روشنگر، در قالب کتابى با نام المراجعات، در شهر صیدا به چاپ رساند که از شاهکارهای وی در مناظرة محترمانه و دوستانه میان دو عالم برجسته از دو مذهب اسلامی بر سر مسائل مورد اختلاف است.
ولی شرفالدین از پا ننشست و در تاریخ رجب همان سال نامهای برای مراجع وقت شیعه آیتالله محمدحسین نائینی و سیدابوالحسن اصفهانی فرستاد و ضمن باخبرکردن آنان از تصمیم حجاج دیگر مناطق برای تعطیلی و تحریم حج، این پیشنهاد را به مراجع نجف نیز داد (همان، ج9، ص435).