چکیده:
امروزه برخی با استدلال بر غیر اخلاقی بودن ازدواج به این امر ارزشمند و مقدس تاخته اند. برای
چنین شبهاتی میتوان استدلالهای مختلفی ارائه کرد که مستندات دینی از جمله آنهاست. قرآن
کریم در آیاتی که درباره ازدواج بیان نموده، به مهم ترین کارکردهای ازدواج وتشکیل خانواده اشاره
کردهاست که میتوان از این کار کردها به منزلة استدلال برای اخلاقی بودن ازدواج بهره برد. این مقاله
به مهمترین کارکردهای جامعه شناختی، روان شناختی واخلاقی- تربیتی ازدواج توجه نمودهاست. از
نظر قرآن، خانواده اولین، مهم ترین و پربر کت ترین نهاد اجتماعی در تاریخ فرهنگک و تمدن انسانی
است. خانواده کانونی است که باید برای حفظ حرمت و کرامت انسان و نیز تامین سلامت جسمانی،
روانی و رشد معنوی او استحکام یابد. قوام خانواده به منظور تداوم انسجام جامعه و تامین محیطی سالم
برای زیستن انسانها ضرورتی انکارناپذیر است. خانواده با پیمان ازدواج و پیوند همسری زن و مردی
هوشمند، آگاه و برخوردار از بلوغ فکری و قابلیت های اجتماعی پایه گذاری میشود و این زوج ستون
اصلی حیاتی ترین نهاد اجتماعی، یعنی «خانواده» را تشکیل می دهند. تبیین ضرورت ازدواج و تشکیل
خانواده میتواند مهمترین چالشهای نظری و عملی پیش روی ازدواج را در عصر حاضر پاسخگو
باشد و با تاثیر در حوزه فهم و بینش افراد، آنان را نسبت به این نهاد ضروری متمایل سازد.
The sociological and ethical psychological approach, and paying attention to its threefold functions by paying attention to Quranic verses, can be a moral reasoning for marriage. These functions are in response to those who regard marriage as immoral, thus, it is possible to point out the functions of the Qur'an by explaining the verses of the Qur'an and benefiting from marriage. This paper, with an analytical approach, is responsible for this issue. In this analysis, from the sociological perspective of marriage, will be saved and social cohesion, and societies will be saved from human and moral collapse, as the tangible functions of marriage will make people calm and devastate the distress. And the wandering and depression of loneliness and emptiness.<br /> From a moral point of view, marriage will also lead to the moral preservation of individuals, while the family will be the place of the emergence of moral virtues and the avoidance of moral evil.