چکیده:
از منظر قرآن، راه و روش رسیدن به سعادت دنیا و آخرت، پیروی از الگوی تربیتی توحیدی است.قرآن هدف اصلی خلقت را تربیت انسان بیان می کند. و برای این هدف، نقشه راهی را تعیین نموده است.که در آن، قوانین، مسیر، الگوو روش ها را تعیین و چگونگی رسیدن به هدف را از طریق الگوهای کامل امکان پذیر نموده است. والگوی تربیتی توحیدی رادر قالب جامعه ،صفات کلی، فردی کامل و گاهی با یک صفت خاص از یک فرد به تصویر کشیده واز الگو های غیرتوحیدی،بر حذر داشته است،تربیت توحیدی به سوی جهان بینی توحیدی تمایل دارد.«.انّا للّه و انّا الیه راجعون»(بقره،2 ،156). وبه رب منتهی می گردد. «الی ربّک منتهاها»(نازعات، 79، 44). زیراهمه امور مسیر الهی دارند. «. الا الی اللّه تصیر الامور»(شوری، 42، 53). از طرفی چون تربیت دانشی کاربردی است،که از علوم بنیادی،معرفت شناسی، الهیاتی، انسان شناسی ،ارزش شناسی، روانشناسی ،جامعه شناسی، فلسفه، کلام و فقه بهره می گیرد. و محدود در علوم دنیوی نیست. بر اساس این استدلال تربیت جایگاه ربوبی پیدا می کند. و مفهوم شناسی تربیت از ریشه "ربو" در قرآن دامنه محدود تحقیقی دارد. ولی از ریشه "ربب"دامنه گسترده ووسیعی دارد. و"ربیت وربانیت"نقش تعیین کننده ای، درتربیت باجهان بینی توحیدی دارد.چون رب،افاده مالکیت ومدبریت مطلق دارد. و ربوبیت وخالقیت تفکیک نا پذیرند.و فقط خالق می تواند رب باشد.دراین تصویر پردازی حقیقی، تربیت از منظر قرآن،شناخت خالق، مالک ومدبرهستی ،پذیرش اوبه عنوان رب یگانه وعمل به اوامر ونواهی او،که همان دین کامل است.پس همه امور از طریق الگوهای کامل هدایت می شود.« قل انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی للّه ربّ العالمین »( سوره انعام/،162). زیرا درنظام ربوبی الگوی کامل جهت دهنده به همه امور والگوی تمام عیار وهدایت شده وهدایت کننده است. هستند.
From the perspective of the Qur'an, the way to achieve the happiness of the world and the Hereafter is to follow the pattern of monotheistic education. Quran expresses the main purpose of creation as the cultivation of man. And for this purpose, the road map has been determined, in which rules, paths, methods and methods are determined and how to achieve the goal through full patterns. The monotheistic education model in the form of society has depicted general features, a complete individual, and sometimes depicted with a particular attribute of a person, and who has been discouraged by ) On the other hand, it is applied in applied science, which uses fundamental sciences, epistemology, theology, anthropology, valueology, psychology, sociology, philosophy, theology, and jurisprudence. And it's not limited to worldly science. Based on this argument, the training takes place. And the concept of education from the root of "Rabo" in the Quran is limited in scope. But from the root of the "rebab" has a wide and wide range. And "Rabbit Verbiate" plays a decisive role in interacting with the monotheistic world. Because of its gravity, it has a total lack of ownership and modesty. And the only creator can be paste. In this realistic depiction, education from the perspective of the Qur'an, the recognition of the Creator, the Owner and the Immortal, the acceptance of Him as the only Passover and the act of His commandments and His will, which is the same religion. After all, The affairs are guided through full patterns..unscrupulous patterns, tends to monotheism toward a monotheistic worldview.
خلاصه ماشینی:
از منظر قرآن، راه و روش رسیدن به سعادت دنیا و آخرت پیروی از الگوی تبیتی توحیدی و شایسته است ،چون قرآن هدف اصلی خلقت را تربیت انسان می داند،وتربیت را محدود به علوم دنیوی نمی داند.
ه)ویژگیهای الگو در قرآن و احادیث ، برای الگوهای تربیتی توحیدی و شایسته ویژگی هایی بیان شده است که به برخی از مهم ترین آنها اشاره می گردد.
رسول خدا(ص) در این رابطه می فرماید :« یرفع الله بهذا القرآن والعلم بتأویله وبموالاتنا أهـل البیت والتبری من أعدائنا أقواما ، فیجعلهم فی الخیر قادة ، وهداة یهتدی بهم ، وأئمة فی الخیر تقتص آثارهم ، وترمق أعمالهم ، ویقتدی بفعالهم » (مجلسی، ج92، ص 183) تصویر پردازی از"انسان کامل" و الگو قرار دادن او،که در این نوع تصویر پردازی یک الگوی تمام عیارتربیتی توحیدی را به نمایش می گذارد.
قرآن با روشی هنرمندانه، الگو های شایسته خود را گاهی با به تصویر کشیدن صفات کلی، از قبیل مومنون، محسنین، متقین، صالحین و گاهی به تصویر کشیدن جامعه ای و گاهی به تصویر کشیدن فردی با صفات کامل به عنوان آینه تمام معنای الگوی تربیتی توحیدی و گاهی با ابعادی از ویژگی ها و صفات الگوی تربیتی شایسته هنرنمایی نموده است.
و این تصویر پردازی زیبایی شناسانه، توجه ویژه متربیان و پیروان را برای تاثیر پذیری از الگوی تربیتی توحیدی و صفات مورد، نظر ترغیب و تشویق می نماید، نکته مهم آن که الگوی تربیتی قرآنی، دارای ویژگی هایی از قبیل: مطابقت گفتار و عمل، هدایت و تربیت شدن قبل از هدایت و تربیت کردن ونیز عشق و محبت و دلسوزی به متربی است.