چکیده:
اماکن مذهبی، به ویژه امامزادگان و بقاع متبرکه، همواره یکی از پایدارترین کانونهای مذهبی شیعیان بوده است. این اماکن از صدر اسلام تاکنون و در ادوار مختلف با شدت و ضعف مورد توجه محبان این معصومزادگان بودهاند. امروزه امامزادگان تنها یک زیارتگاه و کانون مذهبی صرف نیستند، بلکه تاریخ، هویت، و محل استقرار آنها گویای حقایق بسیار است. در واقع، این مکانها بستر تحولات سیاسی و فرهنگی گوناگونی در دوران معاصر بهشمار میآیند. پژوهش حاضر با نگاهی ایرانشناختی به بررسی جامعی از امامزاده حسن کرج به عنوان یک نمونه موردی اختصاص دارد. در این راستا، پژوهشگر موقعیت بقعة مذکور، نام و نشان صاحب بقعه، تاریخچه بقعه، معماری کنونی بقعه و ملحقات آن و همینطور زائران، نذورات، مدفونین، بانیان، سازندگان و متولیان آن را مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش با استفاده از تحقیقات میدانی، مصاحبه شفاهی، اسناد و منابع کتابخانهای با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
" the elusive phase of shahr-i sokhta sequence" south Asian rcheology, parti.
Recent Results and New Perspectives from the Research at the Graveyard of Shahr-i Sokhta, Sistan, Iran.
The Cultural Sequence of Shahr-i Sokhta.
(1983) Development, Continuity and Cultural Change in the Stratigraphic Sequence of Shahr-i Sokhta.
Excavations at Shahr-i Sokhta 1999–1906.
Periplus of Shahr-i Sokhta, Proseeding of the IV th Annual Symposium on Archaeological Research in Iran, PP.
Excavation at Shahr-i Sokhta, a Chalcolithic settelement in the Iranian Sistan.
Excavation at Shahr-i Sokhta: Preliminary Report on the Second campaign: Sep-Dec. 1968.
با توجه به توصيف بالا و همجواري پل کرج يا شاه عباسي با امامزاده، ميتوان اين فرض را پذيرفت که امامزاده موجود همين امامزاده حسن کنوني است.
وي مينويسد: «در سمت خيابان ذوبآهن کرج، کوچه پهني واقع است که در انتهاي آن محوطه امامزاده حسن قرار دارد.
در داخل ايوان مزبور و بالاي سردر ورودي بقعه، کتيبهاي است که روي سنگ کنده شده، قرار دارد و در کتيبه مزبور تاريخ بناي امامزاده اواخر ربيعالاول سال 906 هجري قمري و به فرمان ابوالمظفر شاه طهماسب صفوي ذکر شده است» (ورجاوند، 1349: 68-70؛ عقابي، 1376: 169-170).
به نظر ميرسد کار تجديد بناي کنوني امامزاده حسن در دهه 70 شمسي آغاز شده است و عمليات پاياني آن مانند کاشيکاري در سال 1376 هـ.
بناي امامزاده به صورت چهارطاقي احداث شده است.
سنگ قبر امامزاده با پارچه سبزرنگي پوشيده شده است و چند گلدان و يک جلد قرآن و يک صندوقچه چوبي روي آن قرار دارد.
دفتر پايگاه مقاومت بسيج امامزاده حسن، طبقه بالاي شبستان زنانه واقع شده است.