چکیده:
دیربازی است که گرایش به انجام دادن کارهای میان رشته ای (به ویژه در دو پدیدة علم و هنر) به عنوان
برنامه ای دانشگاهی یا فرایندی برای آمیختن دیدگاه های گسترده و معرفت شناسانه در یک نظا م آموزشی، در دوران معاصر توجه بسیاری از صاح بنظران این عرصه را به خود معطوف کرده است. به همین روی، در تحقیق حاضر برای فراهم آوردن رابطه و پلی به منظور پر کردن فاصلهی میان دو پدیدهی علم و هنر از طریق جلوهگر ساختن این رابطه در دنیای تئاتر و دراماتیک کردن دنیای علم در فرم و محتوای نمایشی تلاش میکند. در همین راستا، هدف تحقیق حاضر، نمایان ساختن دلالتهای معرفتشناختی نظریهی آشوب از منظر زیباییشناسی در آرکادیا (1993)، نمایشنامهی تام استاپرد، با بررسی جنبههایی چون زبان، فرم، ساختار و محتوا است. استاپرد با نشان دادن واقعیت به عنوان یک بازی یا نمایش، دلالتهای نظریهی آشوب و آنتروپی را در نمایش علمی آرکادیا به تصویر میکشد. با این همه، استاپرد نگاه زیباشناختی به آشوب دارد. به همین دلیل آشوب برای وی، مکانی برای فرصتها است. جایی که بینظمی، خود پدیدآورندهی نظم است. پس آشوب را آنگونه که در اذهان رواج دارد با تعابیر منفی چون هرج و مرج، بینظمی، بیهدفی و از این دست مترادف نمیکند، بلکه آن را خاستگاه انرژی میداند که از پی آن تغییر، دگرگونی، خلاقیت، ابتکار و امید به منصهی ظهور درآمدهاند.
خلاصه ماشینی:
دلالت هاي معرفت شناختي از منظر زيبايي شناسي نظرية "آشوب " در نمايشنامة آرکاديا اثر تام استاپرد * معصومه بيگلري کارشناسي ارشد زبان و ادبيات انگليسي از دانشگاه آزاد کرج ، کرج ، ايران ** بهزاد قادري سهي دانشيار گروه زبان و ادبيات انگليسي دانشکده زبان ها و ادبيات خارجي دانشگاه تهران ، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ٩٤/١١/٢٦، تاريخ تصويب : ٩٥/٠٢/٢٥، تاريخ چاپ : خرداد ١٣٩٨) چکيده ديربازي است که گرايش به انجام دادن کارهاي ميان رشته اي (به ويژه در دو پديدة علـم و هنـر) بـه عنـوان برنامه اي دانشگاهي يا فرايندي براي آميختن ديدگاه هاي گسترده و معرفت شناسـانه در يـک نظـام آموزشـي ، در دوران معاصر توجه بسياري از صاحب نظران اين عرصه را به خـود معطـوف کـرده اسـت .
او در __________________________________________________________________________ 1- Daniel Jernigan 2- Tom Stoppard 3- Chaos Theory 4- Dialogue 5- Robert Shaw 6- Hesiod 7- Homer مشهورترين اثر خود به نام "تئوگونيا"١ يا "نسب نامة خـدايان " کـه از منـابع گرانقـدر اسـاطير يونان است ، کائوس را اين گونه تعريف مي کند: نخستين قدرت که سر برآورد کائوس (آشفتگي آغازين ) بود.
افزون بر اين ، پل وينن ٤ اظهار مي دارد که "اين نمايشنامه نه تنها ارتباط و انسجام تجربـة بشـري را در __________________________________________________________________________ 1- William Demastes 2- Arcadia 3- Pritzker 4- Polvinen رابطه با نظرية آشوب بحث مي نمايد، بلکه ساختارهاي شناخته شده در رياضيات غير خطي را نيز با ساختار اوليه اش ترکيب مي کند" (پل وينن ، ١٠٤).