چکیده:
یکی از مباحث مهم در بحث مهدویت و ظهور قائمf نشانههای ظهور است و همچنین یکی از مهمترین نشانههای ظهور خروج سفیانی است. سفیانی، نام مردی جنایتکار است که از شام قیام میکند و لشکرهایی برای کشتن شیعیان به مدینه و کوفه میفرستد. نوشتار حاضر در پی مقایسه بین دو کتاب الغیبه نعمانی و الفتن نعیم ابن حماد که قدیمیترین منبع شیعه و اهل تسنن میباشد، او معارف مشترک بین این دو منبع و اختصاصی هر کدام در مورد ویژگیهای سفیانی و کیفیت خروج او را به صورت تطبیقی استخراج نموده است.
خلاصه ماشینی:
و در کمال الدين ؛ اثر شيخ صدوق که به دستور امام عصر نگاشـته شـده اسـت و ً الغيبه ؛ اثر شيخ طوسي که مؤلف آن از پايه گذاران فقه شيعه است در باب علائم ظهور مجموعا ١٥ روايت درباره سفياني وجود دارند و اين تعداد، غير از اخباري است که در ابواب ديگـر از ايـن سـه کتاب ذکر شده است .
چنان که ميدانيم روايات مشتمل بر نص بر ولايت حضرت حجة بن الحسن بسيار است و دانشمندان شيعه آنها را در کتاب هاي خود نگارش نموده اند ّ و از جمله نامبردگان که احاديث مزبور را مشروحا و مفصلا بيان کـرده ، ابـو عبـد اللـه محمـد بـن ابراهيم نعماني است که در کتاب غيبت خود از آنها کاملا سخن ميگويد (مفيـد، الإرشـاد، بيتـا: ٢/ ٣٥٠) نويسندگان پس از نجاشي براي ذکر نام کتاب نعماني در مهدويت از عنوان کتاب الغيبـه بهره برده اند؛ البته شيخ آقا بزرگ تهراني درباره الغيبه مينگارد: «کتاب الغيبـه للحجـة ، للشـيخ ابـي ّ عبد الله الکاتب النعماني المعروف بابن ابي زينب تلميـذ ثقـة الاسـلام «الکلينـي» يظهـر مـن بعـض المواضع أن الکتاب کان موسوما «او معروفا» ب «ملاء الغيبة في طول الغيبة » (طهراني، الذريعـه الي تصانيف الشيعه ، ١٤٠٣: ١٦/ ٧٩) از سـخنان آقـابزرگ تهرانـي چنـين برمـيآيـد کـه نعمـاني دست پرورده کليني است و شهرت اين کتاب به نام غيبت و وضع آن نيز تعيني است نه تعييني ؛ زيرا نام تعييني آن «ملاء الغيبة في طول الغيبة » است (طبسي، تا ظهور، ١٣٩٠: ٢/ ٥٦٩).