چکیده:
اجرای علنی کیفر بین فقبهان و حقوقدانان بسیار مورد بحث است» به طوری که حرف از نظری واحد
زدن ناممکن است. برخی با اشاره به دلائل عقلی همچون افزایش سطح امنیت اجتماعی و روانی مردم، عبرت
پذیری دارندگان زمینه جرم و... و همچنین ادله ی نقلی چون آیه ی دوم سوره نور و روایات معصومین و
همچنین اجماع منقول برخی علما با اجرای علنی مجازات ها موافتق اند؛ مخالفان نیز با ارائه ی دلائلی چون
عدم جواز بازتاب های منفی اجرای علنی مجازاتها، بدنشان دادن چهره ی حقوق بشری به سطح جهان
و...با آن مخالفت می نمایند.دست اند رکاران عرصه ی قضایی کشور ما این راه را به دلیل بازدارنده بودن
و همچنین عقیده داشتن به این که هرچه جنبه ی ارعابی بیشتر باشد» تکرار آن جرم نیز کمتر است با آن
موافق اند.
در این تحقیق پس از بررسی اجمالی ادله و در نظر داشتن مصالح اجتماعی و فردی این نتبجه حاصل
شد که باتوجه به اهداف و فلسفه ی مجازات» اجرای علنی کیفر در مواردی باتوجه به نحوه ی ارتکاب جرم
می تواند به نحو کاملی این اهداف را تامین کند.
خلاصه ماشینی:
(عمید، ١٣٧٩، ص ١٧٦٥) دربررسی های به عمل آمده فقهای اسلام ، تعریفی از مجازات بیان ننموده اند اما عده ای از حقوق دانان اسلامی مجازت را چنین تعریف کرده اند: العقوبه هی الجزاءُ المقرر لمصلحه الجماعه علی عصیان امر الشارع (عوده ، ١٤٠٥ق ، ص ٦٠٩) مجازات عبارت است از کیفر تعیین شده برای نافرمانی از امر و دستور شارع به منظور مصلحت جامعه .
در قرآن کریم خداوند متعال فرموده است : «ای خردمندان قصاص (مجازات ) برای شما مایه حیات است » (بقره /١٧٩) از این آیه می توان استنباط نمود قصاص که یکی از مجازاتهای اسلامی است با هدف حیات و از بین نرفتن نسل بشر صورت می گیرد، پس نتیجه می گیریم که اصل مجازات برای جرم یا گناهان انسان باید باشد تا مرتکب تعدی به حقوق مردم و حقوق الهی نشوند و خداوند متعال بدین گونه یکی از راه حل های جلوگیری از ارتکاب جرم را مجازات قرار داده است .
» (همان ، ص ٢٨٣) یکی دیگر از نویسندگان حقوقی تعریفی از مجازات ارائه نموده که در زیر به آن اشاره می کنیم : «مجازات عبارت است ار آزاری که قاضی به علت ارتکاب جرم و به نشانه نفرت جامعه از عمل مجرمانه و مرتکب آن ، برای شخصی که مقصر است بر طبق قانون تعیین می کند.