چکیده:
پژوهش حاضر آراء تربیتی امام صادق(ع) و ژان ژاک روسو را به صورت موردی، تحلیل و بررسی کرده است. این پژوهش با استناد به منابع معتبر تاریخی و حدیثی به شیوه کتابخانهای و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بر اساس سندکاوی است که به تحلیل مساله میپردازد. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان میدهد، با توجه به اینکه دیدگاههای امام صادق(ع) مربوط به قرن اول و دوم هجری است و از قدمت زیادی نسبت به دیدگاههای روسو برخوردار است متاسفانه مورد توجه محققین تعلیم و تربیت قرار نگفته و یا بعضا گذرا از آن گذشتهاند و علمای غرب پس از ترجمه کتب عربی به لاتین با دیدگاههای اسلامی آشنا شدند احتمال اینکه دیدگاههای امام صادق(ع) مورد مطالعه علمای تربیتی در غرب قرار گرفته باشد زیاد است احتمال اقتباس روسو از آراء و نظرات تربیتی امام صادق(ع) به علت تشابهات در برخی از آراء تربیتی ژان ژاک روسو و امام صادق(ع) وجود دارد هرچند که روسو در نوشتارهای خود ذکری در این مورد نداشته است. در پژوهش حاضر به مقایسه تطبیقی دیدگاههای تربیتی طرفین از نظر هدف، اصول و روش پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
نتايج بدست آمده در اين پژوهش نشان ميدهـد، بـا توجـه بـه اينکـه ديدگاه هاي امام صادق (ع ) مربوط به قـرن اول و دوم هجـري اسـت و از قـدمت زيـادي نسبت به ديدگاه هاي روسو برخوردار است متأسفانه مورد توجه محققين تعليم و تربيت قرار نگفته و يا بعضا گذرا از آن گذشته اند و علماي غرب پس از ترجمه کتب عربـي بـه لاتين با ديدگاه هاي اسلامي آشنا شدند احتمال اينکه ديدگاه هاي امام صـادق (ع ) مـورد مطالعه علماي تربيتي در غرب قرار گرفته باشد زياد است احتمال اقتباس روسـو از آراء و نظرات تربيتي امام صادق (ع ) به علت تشابهات در برخي از آراء تربيتي ژان ژاک روسو و امام صادق (ع ) وجود دارد هرچند که روسو در نوشتارهاي خـود ذکـري در ايـن مـورد نداشته است .
طرح مسأله دليل انتخاب ژان ژاک روسو اين اسـت کـه بـه مسـائل تربيتـي بـه خصـوص تربيـت کودکان به خوبي پرداخته است ، و همچنين با توجه به اينکه وي مدتي در کليسا حضـور داشته است و به ديدگاه اخروي نيز اعتقاد داشته است که بـا دسـته بنـدي مطالـب وي و امام صادق (ع ) ميتوان به يک نتيجه گيري مناسب دسـت يافـت و ايـن کـار باعـث درک عميق تري از اين دو ديدگاه خواهد شد.
با بررسي ساير احاديث و روايت هاي امام صادق (ع ) ميتوان گفت امـام (ع ) هدف غائي و نهايي را عبادت واقعي ميداند که همان عبوديت است و در اين زمان اسـت که انسان پروردگار را به عنوان خالق خود انتخاب ميکند و بنده واقعـي گـردد و عبـادت براي خداوند يک اصل خواهد بود.